Jarey Cat Lovers

Jarey’s Cat On The Blog

Pamplet – Panduan Penting Membeli Kucing Ogos 13, 2008

Saya pasti anda semua pernah membeli kucing sebagai binatang peliharaan, tidak kira dari seorang breeder, rakan ataupun dari kedai pet shop yang berhampiran. Tetapi pernahkah anda tertanya-tanya adakah kucing yang anda beli itu adalah dari baka yang tulen iaitu pedigree? Bagaimana anda hendak memastikan keaslian baka kucing tersebut?

Haaa… kepada sesiapa yang berminat membeli kucing, Pamplet ini dapat membantu anda untuk dijadikan sebagai panduan yang berguna untuk memastikan anda tidak ditipu oleh individu ataupun pihak yang tidak bertanggungjawab. Pamplet ini kerap di edarkan ketika sesebuah Cat Show dijalankan, dan bagi yang hadir pada Borneo International Cat Show nanti bolehlah mendapatkannya, jadi jangan lupa datang ye!

Terima kasih kepada En. Nor Arisham Bakar (FSM Ambasador) dari Persatuan Feline Malaysia kerana bermurah hati untuk berkongsi panduan serta pengetahuan yang sangat berguna kepada semua pembaca blog ini.

Klik untuk membaca Page 1, Page 2

 

30 Responses to “Pamplet – Panduan Penting Membeli Kucing”

  1. […] Pamplet – Panduan Penting Membeli Kucing Saya pasti anda semua pernah membeli kucing sebagai binatang peliharaan, tidak kira dari seorang breeder, rakan ataupun […] […]

  2. Kasawari Says:

    Terima kasih Jarey…

  3. menth Says:

    hemmm ya kalau dari dulu saya baca benda nie…x mungkin tertipu…..wawawa…bgus gak kan…ada blog nie…

  4. wan Says:

    salam semua…
    saya nak tahu, apa yang diperlukan untuk export kucing dari semenanjung ke sabah….
    -dokumen yang diperlukan.
    -kos perbelanjaan
    -cara/ kaedah penghantaran
    -kos penghantaran…
    -dan lain2…
    saya nak beli kucing dari semenanjung..
    plz tolong saya jarey, bongsu, sham, dan smua..

  5. mohd asneh Says:

    wan,
    baru-baru ni saya bawa kucing dari semenanjung…ko try berhubung dengan kawan saya ni…isam 0123639846…byk pilihan dia boleh bantu…alll the best

  6. wan Says:

    oh.. dia agen ek…
    awk byr bape kat dia?

  7. mohd asneh Says:

    bukan ejen tapi dia boleh bantudan tau saluran yg perlu diikuti…bayaran ko kena runding dgn dia la kan…

  8. wan Says:

    kucing nak masuk labuan dari semenanjung perlu ada microchip ke asneh?

  9. mohd asneh Says:

    yup, semua kucing dr semenanjung perlu ada microcip…murah saja bah tu mana2 petshop atau vet ada microchip tu harga dlm 40-50 ja

  10. wan Says:

    microchip tu di petshop pun ada ka?

  11. mohd asneh Says:

    biasa diorg tau la mana mau dapat. kalau di kl ko tanya la isam tu…dia boleh uruskan semua tu termasuk medical cek up

  12. wan Says:

    asneh, saya suda beli kucing dari Isam n baru ambil kucing tu dari kakaknya dari labuan kemarin.. kucing tu memamg kiut.. saya beli black female persian umur setahun.. cuma belum buat cert coz kurang bajet sekarang. tunggu next month kali baru buat cert..

  13. mohd asneh Says:

    hehehe, ok la tu, kemarin kakak joriah tu singgah rumah tu la saya tau ko beli kucing…ok jugala ko ambik jantan kan…tapi ramai org takut tu heheheh kucing itam all black. jaga baik2…cabaran juga tu jaga kucing bulu panjang….

  14. wan Says:

    oh, ya ka.. kak joriah singgah rumah ko.. saya beli yang betina walaupun dirumah saya suda ada seekor dlh semi flat face. ko ada berapa ekor kucing yg pedigree??

  15. mohd asneh Says:

    sepasang saya ada pedigree…maine coon…dlh ada 5 ekor

  16. wan Says:

    pedigree ko maine coon ka? persian pedigree tiada?
    kalau ada bole kasi kawin nanti dengan saya punya persian..

  17. mohd asneh Says:

    yup, maine coon saja…saya suka maine coon saja….mau tumpukan dgn maine coon

  18. wan Says:

    berapa suda umur kucing maine coon ko tu asneh?

  19. mohd asneh Says:

    jantan TROY nama dia…DOB 01/03/09 betina CAHIRA dob 19/11/2008…boleh tgk gambar dia di Facebook saya…Kingdomcoon@yahoo.com

  20. wan Says:

    asneh, maine coon ko belum ada kitten ka? kalau ada sy mcm berminat jugak mau ada mco.. huhu,

  21. wan Says:

    boleh beli dri ko nnt.. mco ko x kena neuter/sprayed ka?

  22. mohd asneh Says:

    wan,
    buat masa ni belum megawan lagi..saya ada sepasang maine coon…gambarnya di Fb saya add ja kingdoomcoon@yahoo.com
    kalu ada anak nanti saya akan infrom wan

  23. wan Says:

    ok.. nnti ada anak bg tau jak k.. bila rasanya ada tu.. congratz asneh suda reg cattery cfa… brp lama suda ko reg cattery ko asneh?

  24. mohd asneh Says:

    ada beberapa bulan la tu…senang nak daftarkan anak kalu ada nanti…saya akan inform wan kalau ada nanti…yg betina mcm mau mgawan sdh tapi yg jantan mcm blm pandai…tgk la mcm nanti…kalau tidak pandai juga saya htr mgawan dgn kwn la

  25. wan Says:

    ooo.kalau suda reg catery nnti anaknya senang mau reg cfa ka..
    em, mau reg cattery mesti ada atleast sepasang kucing yg ada cfa cert kan..

  26. mohd asneh Says:

    tidak semestinya ada sepasang kucing bercertf…online saja tu…http://www.cfa.org/exhibitors/index.html

  27. Yatie Says:

    I love to have female pure MC kitten with light color.. DO u have it Asneh…?

  28. mohd asneh Says:

    yatie,
    add FB saya kingdomcoon@yahoo.com…setakat ni belum ada kitten lagi saya ada sepasang saja


Tinggalkan Jawapan

