Jarey Cat Lovers

Jarey’s Cat On The Blog

Masalah Bulu Kucing Anda Gugur???? Oktober 5, 2007

Filed under: Bicara Kucing — jareyj @ 8:00 pm

bulu-kucing.jpg

Masalah bulu kucing yang melekat pada baju, sofa, permaidani dan sebagainya adalah perkara biasa. Tetapi amat menyakitkan hati apa bila masalah tersebut makin menjadi-jadi. Masalah keguguran pada bulu kucing sering terjadi terutama pada kucing yang berbulu lebat dan panjang.

Tahukah kamu apakah yang menyebabkan terjadinya masalah keguguran bulu kucing? Kebiasaannya Kucing akan mengalami keguguran bulu sebanyak setahun sekali dan diikuti serentak dengan pertumbuhan bulu-bulu yang baru. Tetapi ada juga kucing yang mengalami dua kali setahun dengan jumlah yang tidak terlalu banyak.

Sebab-sebab yang lain adalah seperti Kekurangan nutrisi, kelebihan vitamin juga adalah salah satu penyebabnya. Selain itu suhu kandang atau tempat tinggal kucing terlalu panas juga boleh menyebabkan keguguran bulu kucing, pemilihan syampu sangat penting. Syampu yang tidak sesuai boleh menyebabkan keguguran bulu kucing. selain itu kutu, tungau dan kulat juga adalah musuh utama pada kucing. Seperti manusia kucing juga mempunyai gangguan hormon, ini juga adalah salah satu penyebabnya. Alahan pada ubat dan gangguan antibodi yang tidak kuat juga membolehkan masalah bulu kucing gugur.

 

433 Responses to “Masalah Bulu Kucing Anda Gugur????”

  1. shelly Says:

    memang btllah…habis sia punya capet penuh bulu kucing. puas sudah sia cari ubat supaya bulu kucing sia tdk gugur….

  2. jareyj Says:

    shelly,
    your kucing jenis apa? actually bulu kucing gugur tu ada ubatnya, dont wory…biasanya bulu kucing gugur tergantung dengan faktor2 seperti pemakanan, persekitaran dan cuaca…

  3. Serip Airmas Says:

    Ini hanya sekedar sharing pengalaman saja. Biasanya, kucing yang sering makan ikan asin (ikan yang diawetkan dengan cara mengasinkannya) cenderung lebih sering rontok bulunya. Banyak penelitian yang mengungkapkan bahwa kucing kita, tidak cocok dengan terlalu banyak mineral dari garam. Jadi apabila menemukan kucing yang bulunya rontok, telitilah, apakah kucing itu terlalu banyak makan ikan asin atau terlalu banyak mineral dari garam. kalau betul, kurangilah atau bahkan hilangkan sama sekali kebiasaan makan ikan asin tersebut, Insya Allah, kucing kita akan sehat wal afiat.

    Wassalam,

    Serip Airmas

  4. jareyj Says:

    terima kasih ya…teruskan beri pendapat, pengetahuan dan pengalaman anda…

  5. Terdapat banyak faktor kenapa bulu kucing gugur…

    1. Kutu/Lices
    Lazimnya kucing akan gatal dan menggaru dengan tahap maksima, menyebabkan bulunya gugur
    Treatment : Gunakan Bio-Spot atau Frontline…sembur pada kucing, ulangi selepas 48 jam..dan ulangi lagi selepas 48 jam. Ini kerana telur kutu boleh menetas dlm 48 jam. Jangan mandi kucing tersebut sehingga seminggu. Sembur juga bilik kucing, carpet jika ada..kerana kutu boleh bersembunyi disini. Tidak berkesan jika kita hanya treat kucing…tetapi beberapa hari kemudian kutu akan datang semula.

    2. Fungus
    Fungus kelihatan seperti debu yang boleh menyebabkan sel2 pada bulu kucing mati.
    Treatment : Mandikan kucing menggunakan Malaseb dan beri ia pil anti-fungus.

    3. Kekurangan Protein dan Vitamins
    Makanan yang berasaskan meat by products mempunyai kandungan protien yang sedikit..Kucing memerlukan protien untuk membina kulit dan bulu yang sihat…
    Treatment : Makanan yang berkualiti, makanan segar (raw), multi-vitamins dan juga brewer yeast

    4. Bulu Kering
    Lazimnya ia disebabkan kekurangan minyak pada bulu dan juga pengunaan syampoo yang berlebihan
    Treatment : Pastikan anda menggunakan syampoo mengikut sukatan yang disyorkan, minyak seperti salmon oil boleh membantu.

    5. Stress
    Kadangkala kucing mengalami stress samada persekitaran atau kehadiran kucing lain. Ia lazimnya akan grooming dirinya secara keterlaluan atau menggaru sehingga bulu tanggal.
    Pastikan apa yang menyebabkan kucing stress dan take care of it.

  6. shasha Says:

    hi jareyj,sy nk tau..adakan faktor pemakanan jgk menyebabkan bulu kucing gugur dan suhu rmh yg bagaimanakan yg sesuai untuk kucing parsi tinggal..

  7. jareyj Says:

    shasha, pemakanan adalah salah satu faktor yg membuat bulu kucing gugur…ni kerana disebabkan kurangnya nutrisi pada makanan yg diberikan…contohnya, Anak kucing memerlukan makanan dengan kandungan protein minima 30 %. untuk kucing dewasa plak 25-30 %. shasha boleh memberikan vitamin dan nutrisi lain supaya kulit dan bulu kucing tetap maintain sihat. Biasanya makanan yg selalu di jual di mana2 pasar raya murah, tetapi kandungan proteinnya terlalu sedikit. Vitamin A dan E adalah sgt2 di perlukan utk perkembangan bulu kucing supaya sihat dan cantik..

    mengenai suhu rumah yg sesuai utk kucing yg berbulu panjang adalah tempatkan kucing ditempat yang sejuk, kering dan bersih dengan peredaran udara yang bersih dan nyaman. ini kerana faktor cuaca adalah juga menyebabkan bulu kucing gugur…bkn sahaja gugur, tetapi membolehkan kucing mendapat penyakit pada kulit.

  8. unte Says:

    jangan bg kucing makan ikan goreng/ayam goreng n etc…
    bulu ley gugur

  9. azizah Says:

    hmm..my cat 2 bulunya banyak sangat gugur la…mcm mn nak pulih kan balik…kadang2 gugurnya segumpal bulunya…leh bg cadangan?

  10. azizah Says:

    mana nak dapatkan produk2 yg arisham bgtau 2 ye?

  11. sorry sebab lambat reply…i just stated my new job ;).

    Azizah, kalau segumpal bulu sekali gugur..itu dah kira kronik…I rasa kucing u mungkin ada 2 masalah

    1. Dry Skin
    Mcm Jarey cakap dry skin lazimnya berpunca dari pemakanan. Boleh bagitau apa jenis makanan u beri pada kucing u?. Makanan berkualiti murah lazimnya mengandungi kadar garam dan meat-by-products yang tinggi yang mana menjadikan kulit kucing kering dan gagal menghasilkan minyak bagi menjadikan bulu kucing lembab. Ia boleh dilihat dari warna bulu kucing yang pudar, kering, kucing lazimnya menggaru dan menjilat dengan lebih kerap. Jika kita menyikat bulu kucing ia lazimnya keluar dengan banyak.

    Cara mengatasi : saya syorkan makanan yang berkualiti seperti RC SkinCare, Innova Evo dan wet-food. Bagi vitamins, gunakan salmon oil, evening primrose, Felovite II dan brewer yeast.

    2. Penyakit kulit
    Kutu (fleas), hama (lices) yang mengigit kucing boleh menjadikan kulit kucing tidak sihat dan bulunya mudah tanggal. Anda boleh melihat kutu dengan adanya kutu atau bintik-bintik hitam pada bulu, manakala lices bintik halus berwarna hitam..dan jika diperhatikan dengan teliti ia akan bergerak..lazimnya pada bahagian ruff (bulu leher). Bagi kucing yang alah (allergic) pada kutu ia akan menyebabkan penyakit lain seperti kudis dan kurap. Ini akan menyebabkan bulu tertanggal dengan mudah.

    Anda boleh membunuh kutu dengan menggunakan racun seperti Bio-groom atau Frontline. Tetapi jika terdapat kudis, anda perlu membawa kucing anda ke vet untuk diberi suntikan antibiotic.

    Lain-lain faktor :-

    Bagi kucing berbulu panjang, jika cuaca terlalu panas terutama bagi rumah yang beratap zinc dan tiada aircond, ia akan menghadapi keguguran bulu yang ketara.

    Erm..sila check jika kucing anda mempunyai faktor-faktor diatas dan maklumkan kepada saya.

    Bagi kedai yang menjual products diatas, saya kurang pasti di Sabah atau Sarawak..tetapi jika anda berada di Kuala Lumpur…Home Pet di Seri Petaling adalah tempat terbaik..

    hope it might help…

  12. azizah Says:

    sy bg my cat mkn frieskis adult nyer…slalu tukar2 jenis mknn nyer tp still frieskis..blh ngtau x standard harga bg produk2 2?
    lg satu kucing saya 2 ada simptom yg first 2 kot..sbb bulu pudar,kalau mandi kan mst bulunya gugur byk..especially bila sikat..kutu pn blh tahan byk..nak mandi kan agak susah skt sbb xbiasa dgn air..

    sy akan cuba cr produk2 tu kat batu pahat..sbb agak susah skt nak cr produk2 tu..

    lg satu..saya ada la sekor kucing usia setahun..baru jer beranak seminggu..boleh x bagi tips penjagaan utk anak kucing yg mudah utk saya…then kucing saya lak dia xde selera mkn..xsama mcm sebelum dia beranak..sy bg mkn frieskis yg kering pn xnak..yg basah sy dah cuba bg pn dia xnak…mknn yg mcmmn blh sy bg utk kucing sy 2 ek?

    thanx 4 ur info..ia banyak membantu…

  13. jareyj Says:

    azizah…seperti semua da maklum…mknan seperti frieskies tak baik utk kesihatan kucing…kerana kandungan khasiatnya sgt sedikit…
    cuba u try royal canin, enova evo, iam ke…biasanya u blh refer kat petshop2…tp biasalah mknan seperti ini harga agak mahal sedikit. tp demi kesihatan dan mencantikkan bulu kucing memang berbaloi…

    yg saya tahu, ibu kucing yg baru beranak memang tahan tak mkn selama seminggu atau lebih…ini kerana semasa beranak dia da mkn tembuni anak2nya…jd benda tulah membuatkan dia kenyang..jgn risau…selepas seminggu dua tu dia akan mkn seperti biasa…cuma suapkan air minum ke mulutnya.memandangkan dia tak nak keluar dari tempat anak2nya.

  14. aNnE Says:

    boleh x saya beri kucing saya (DLH) ikan mentah?

  15. HASNAH SALLEHUDDIN Says:

    Salam Sejahtera,

    Saya ada membela seekor kucing, saya tak tahu umurnya.. Seorang telah memberi kucing tersebut kepada saya.. Apabila didapati kutu terlalu banyak dan bulu yang tak terurus, saya membawa ke klinik dan memberi ubat kutu serta ubat2 dan memandikan kucing tersebut. Bulunya juga digunting. Lama kelamaan saya dapati kucing bulu kucing tersebut banyak tercabut. Terlalu banyak.. apabila disikat, keluar kepingan seperti kelemumur dan bulunya. Terlalu banyak. Saya bawa ke klinik, dah banyak saya wang dikeluarkan untuk kucing tersebut. Saya tak kisah asalkan kucing saya menjadi cantik bulunya dan sihat badannya. Makin lama, semakin berkurangan bulu dan boleh menampakkan kulit serta ada bintik-bintik hitam. Tolonglah saya, bagaimana saya boleh menjadikan kucing saya ini kepada seekor kucing yang cantik dan sihat.. Telah bermacam2 saya usahakan untuk kucing saya. Sekarang kucing saya makan ‘eagle pack’. Saya tinggal di daerah Klang.

  16. syuaib Says:

    ok hasnah i sugest u , u bawak kucing u g jmp jimmy, kedai nye kat sri petaling, i brani ckap coz arisham pn sugest i g sana,

  17. HASNAH SALLEHUDDIN Says:

    TQ banyak2 En. Syuaib. Tapi boleh tak beri saya nombor telefon Jimmy tu. Coz I think nak pergi this saturday lah.. Kesian saya tengok kucing saya tu. FYI, ini first time I surf this website. Mekasih lagi skali.

  18. ANne..i tak suggest kucing makan ikan mentah…ini kerana kucing yang makan ikan mentah akan addict to it dan tidak makan makanan lain…kedua, ikan banyak tulang yang merbahayakan kucing.

    Hasnah..u can call jimmy at 0192424636…i think ur cat perlukan banyak treatment..start dari kutu sampailah ke bulu…u call jimmy buat appointment..then visit his shop…

  19. HASNAH SALLEHUDDIN Says:

    I pun rasa my cat perlu bnyk treatment. I will see him a.s.a.p. Anyway tqvm for ur advice n dptkan phone no jimmy.

  20. syuaib Says:

    hasnah i hope u hapy about this k, pas ni rajin2 lah visit this blog thanks to jarey n others banyak banttu kay blog ni 😛

  21. menth Says:

    I tgh tolong seorang breeder Maine Coon to sell his baby cats to people who’s intrested with this type of cat.Jadi kalau ada yang btul2 berminat nak beli kucing nie buleh hubungi melalui emel saya di salomon_501@yahoo.com nanti buleh saya tlng aturkan untuk berjumpa dgn owner…..pastikan anda betul berminat..ok….maju la kucing untuk negara…huhuhuhu

  22. nanmsaad Says:

    Nampaknya blog ni banyak memberi pengetahuan yang berguna kepada sesiapa yang baru berjinak2 memelihara kucing seperti saya. Tidak kisahlah kita perlihara kucing apa janji kebajikan kucing itu terbela. Tahniah kepada semua yang berkongsi pendapat dan pengetahuan.

  23. khalidah Says:

    saya ada kucing betina
    warna putih
    bulu dia selalu jer gugur
    byk sangat
    betol ke x boleh kasi kucing makan nasi digaul dengan ikan goreng??
    nanti bulu dia cepat gugur
    mcamana nak mengatasinya??
    n leh x syorkan shampoo ape yg sesuai untuk kucing2 saya

  24. Anita Yusof Says:

    Saya ingin berkongsi pengalaman dan sedikit pengetahuan yg saya ada. Saya bukanlah pandai sangat tapi setelah kucing kesayangan saya mati, saya merajin2kan diri membaca & mencari maklumat tentang penjagaan kucing yang betul. Untuk makluman Azizah, kalau you mampu & you sayangkan kucing2 you, hentikan memberi kucing you makan friskies, whiskas dan seumpamanya yg dijual di supermarket. Ini adalah kerana brand2 ini mempunyai kandungan air yang sedikit manakala kandungan ajinomotonya terlalu tinggi (untuk melariskan jualan). Akibatnya, kucing (lebih2 lagi kucing jantan yg ususnya berbentuk ‘U’) mudah mendapat kidney stones, sekiranya kucing itu kurang minum air. Inilah yg terjadi kepada kucing saya yg mati itu. Makanan yb terbaik utk diberi pada kucing adalah makanan mentah yg kita prepare sendiri, contohnya dada ayam yang direbus – serve dgn sedikit air rebusan (jangan letak garam) kerana cukup protein & kandungan airnya. Walaupun kucing sering dikaitkan dgn ikan, tapi sebenarnya terdapat sejenis chemical dalam ikan yg boleh membahayakan kucing. Oleh itu, kurangkan ikan dan lebihkan ayam. Ingat, kucing adalah haiwan karnivor (makan daging), so jangan sesekali tukar tabiat makannya seperti manusia (jangan beri nasi kerana kandungan karbohidrat (gula) dalam nasi akan merosakkan gigi kucing). Memang kita selalu bz dan tiada masa nak pepare makanan kucing, so, spt saranan jareyz, pergi pet shop dan carilah makanan branded seperti Royal Canin, IAMS dll. Harga mungkin mahal sikit, tapi untuk yg tersayang, apa salahnya kan ?

  25. Anita…correct..I’m agree with you.

    khalidah…memang benar nasi, ikan goreng tidak sesuai untuk bulu kucing…anda perlu mengelakkan makanan ini dan kibbles berkualiti rendah.

    berikan kucing anda vitamins tambahan seperti salmon oil, evening primrose (utk kucing), brewer yeast dan felovite II (multi-vitamins).

    bagi syampoo…jika anda mampu, belikan syampoo seperti all systems namun ia agak mahal..jadi jika tidak, anda boleh menggunakan syampoo biasa yang mempunyai conditioner,..sila cari artikel saya bagaimana memandikan kucing dan syampoo di dalam blog ini…

  26. azizah Says:

    saya nak tny..anak kucing saya ada 2 ekor yg buta…kesian la…camner ek nak jaga dier..yg sekor 2 mcm nmpk skt2..yg lg sekor buta terus…n mcm xsemangat tengok dia..yg lain aktif yg buta 2 mcm lemah jer..nak jalan pn xlarat…mcm mana ek nak wat?

  27. CIKIN Says:

    hye oll..

    betul ke makanan macam frieskies tu tak bagus untuk kucing?

    makanan seperi royal canin,enova evo, iam tu harga dia berapa?

    boleh tak sape2 senaraikan makanan2 yang bagus untuk kucing beserta harge dia sekali,

    i nie student so i kena budjet my money.. hehehe…

  28. menth Says:

    cikin dari apa yang saya baca dan mengambil pendapat dari senior tentang makanan kucing memang tidak bagus diberi makan frieskies atau whiskas nie….macam anita terangkan diatas tue…arga bagi makanan royal canin mengikut jenis..dalam 4kg arga skrang dalam rm100.10 dan iam dalam linkungan rm65.00 enova evo saya x pasti berapa arganya.walaupun arga tggi tapi bebaloi la…..x semua kucing dapat terima makanan tue..jadi cuba ambik pek kcil dulu cuba……ok la

  29. Daryl Says:

    helo..
    bulu kucing i selalu gugur..i da baca blog ni n ikut nasihat2 yg di cadang kan..my cat feed on RC hair&skin, Innova Evo and Proformance yg i mix kan dlm nisbah 1:1:1..while tia kutu or scabies since i da chek kat vet..ada ka ianya masalah pemakanan? or else? tq..

  30. emme Says:

    hi… blog ni mmg sgt2 membantu.. i baru je dpt kucing parsi ni.. aduhh.. mmg menyeramkan!… dia ada kutu, hama…. dan sebagainyer la.. aduhai.. lemah dibuatnyer… namun.. akn ku gagahi jua.. mula2 ni.. i nak pegi bersihkan dia abis2 san.. then.. frontline.. (bape harga frontline yer?)… continuously.. mmg kene jaga betul ni ek.. i selama ni kucing malaysia tu je.. tak penah lak ada problem cam ni
    food.. skrng bagi dia makan.. brand Hill science plan.. ok tak ek?

  31. Mieera Says:

    hai,

    saya ada kucing siam.
    bulu dia selalu gugur, bukan sehelai-helai,
    bergumpal-gumpal.
    dekat bulu dia ada bintik-bintik.
    tapi kadang-kadang ada, kadang-kadang takde pulak.
    pastu kat kulit dia ade kudis.
    tapi saya keliru, sebab kebelakangan ni dia ada bergaduh dengan kucing lain. mungkin itu bekas luka dia bergaduh.
    saya masih bersekolah, jadi tak mampu jaga dia dengan lebih teliti.

    umur dia dalam setahun.
    makan friskis + ikan yang dimasak/ mentah.
    kucing ni tak suka duduk dalam rumah.
    kucing tu aktif ja. tak de saket-saket pun.

    saya risau dengan kucing saya.
    saya takut bulu dia akan banyak gugur.

    macam mana ye?

  32. jareyj80 Says:

    emme, salah satu sbb bulu kucing gugur adalah daripada pemakanan…doctor menasihatkan supaya kita jgn memberi friskies utk kucing. ini kerana isi kandungan yg terdapat pada friskies blh mengakibatkan bulu kucing gugur dan kerosakkan buah pinggang. ikan goreng juga adalah tdk baik kerana minyak yg terdapat pada ikan juga blh menyebabkan bulu kucing gugur..

  33. mohd asneh Says:

    emme,
    kalu bulu gugur begitu fungus tu… cari ubat ni KETOCONAZOLE 200mg…..belah 4 dan bagi makan tiap hari sebiji selama 30 hari….insyaallah baik tu…ubt ni buli beli kat mana2 farmasi

  34. zaini Says:

    Kalau dulu ikut petua org tua… bulu kucing nie gugur disebabkan makan ikan or nasi yang masih panas .. so kalau ade hati nak beri makan kucing tu makanan yang dimasak sendiri ikan rebus ke jgn yg masih panas biar kan sejuk sikit …

  35. pojiey Says:

    hai,
    saya ada seekor anak kucing yang saya jumpa didalam stor rumah saya,saya ambil keputusan untuk membelanya,cuma beberapa hari kebelakangan nie saya perasan yang bulu dia yang dibawah lehernya sahaja telah gugur(nampak seperti dicukur).boleh saya tahu apakah puncanya?

  36. Ainz Says:

    camne eh kalo kucing byk kutu?leh ke spray dgn penyembur nyamuk je?

  37. harzan Says:

    kucing saya sejak kebelakangan ni tak lalu nak makan .perut macam kembung sikit ,saya ingat nak bawak ke klinik tapi dah mati kena langar dek kete .saya cuma nak tau masalah perut buncit tu je.kena cacing ke?saya bagi makan ikan rebus n ayam kadang campur nasi

  38. xida Says:

    hye..

    kucing saya kurang sgt makan lebih banyak tido.. kadang2 tu
    dier mkn sarapan pas tu trus tido smpi mlm. kalo xkejutkn dier, dier xnak bangun. fyi kucing saya tu jantan.. puas saya pujuk dier mkn. minum susu, pn dier xnak. kenapa mcm tu ek? saya rasa dier xdemam.

  39. Mieera Says:

    haii..
    reply laa soalan saya!!

    huuuuu:(

  40. harzan Says:

    sida saya rasa kucing awak demam tu sebab kucing saya pernah jadi macam tu.jumpa dr ari tu saya kena rm40.lepas 1 hari baru nak main2

  41. Mas Says:

    Mieera sabar noh mgkn jarey n other blogger bz x smpt nak buka website ni tuk jwb soalan mieera tu. Sya nk tlg jwb pn x reti sbb baru je bela kucing.

  42. mohd asneh Says:

    miera,
    kalu bulu gugur begitu fungus tu… cari ubat ni KETOCONAZOLE 200mg…..belah 4 dan bagi makan tiap hari sebiji selama 30 hari….insyaallah baik tu…ubt ni buli beli kat mana2 farmasi…ubt ni hanya boleh diberikan kepada kucing yg beratnya sekilo keatas…kalau berat sekilo..ubt ni u belah 8 bahagian…bg makan satu tiap hari…atas 4 kilo berat badan boleh belah 4..tq

  43. mohd asneh Says:

    miera,
    lagi satu jgn bagi kucing u makan frieskis atau wiskas….kalu boleh belikan yg mahal sikit mcm RC atau iams atau u bagi makan ayam rebus kosong… makanan murah ni akan menyebabkan bulu gugur lagi satu jgn biarkan kucing u merayau mg dia dapat jangkitan di luar semasa kontak dgn kucing liar….

  44. Mieera Says:

    mm…
    thx.
    tp.
    kalau saya jaga dia dalam rumah dia buat hal la.
    nk keluar la. dia mmbuang dlm rumah saya.
    sy ade letak pasir. tp dia tak tahu jugak.
    then.
    ubat. biasenye mahal kan.
    sy masih skola. ayah sy pulak kate dia tak sakit.

    yang saya boleh jage makanan dia je.

    kalau sy biarkan lama2 ape yang akan jadi?

  45. AINOL AMIR Says:

    saya mempunyai kucing yg bulunya gugur bnyk sgt,dh mcm2 mkann sy bg tp msh gugur,saya gak ada cmpurkan mkann dgn salamo oil..apa yg sy dpt lakukn sbb kucing saya ni sgt manja tp sy tk tahan sbb bulunya gugur…

  46. AINOL AMIR Says:

    kucing saya juga tk mahu mkn jika makanan tk dicmpur dgn makanan kucing dlm tin.ada org kata kalau cmpur makann kucing dlm tin,bolh menyebbkn bulunya gugur..sy dh cuba berikn royal cain n iam tp masih tk berkesan..sy tinggal di Pandan mewah Ampang,dimanakh tmpt rawatan yg paling hampir..dan apakah cadangan makanan yang sesuai untuk kucing saya yg bulunya jenis separa panjang.

  47. mohd asneh Says:

    keguguran bulu ni bila sdh mulai bukan sekelip mata dapat diatasi, memang banyak penyebabnya…kandungan garam dalam badan pun boleh menyebabkan bulu gugur, yg penting mandikan selalu n sikat setiap hari utk semi long hair n long hair, insya allah akan kurang bulu bertaburan makanan bagi la yg premium mcm RC n IAMS, di blog ni ada teknik menukar makanan kucing, cuba la…kalau dah besar tak pa juga kita puasakan dia bila dah lapar sangat apa pun dia makan juga tu hehehhheh tapi better ikut peraturanya la nanti upset perut kucing cirit birit lagi susah…..

  48. ika Says:

    saya ada 6 ekor kucing,4 anak kucing nk masuk 2 bulan,1 ekor ibu kucing dan 1 ekor kucing jantan.masalahnya kucing jantan saya si Boy ni waktu siang suka tido tak bangun2 kecuali nak makan aje baru dia bangun. Yang sya geramnya bila orang semua tido waktu mlm baru lah dia bangun dan mengiau, dah lah suara jantan dia buat kn kami satu rumah tak leh tido. lepas tu klau kami tak layan dia mula lah di pancut sana sini ikut suka dia wlau pun ada pasir tak di buang nya kat situ. Masalah nya kucing sya ni belum di kembiri kn.Adakah klau slps di kembiri si Boy ni tak buat perangai lagi. Dan apakah kesan2 negetif dan positif kucing slps di kembiri. Tolong siapa@ jwb soalan sya ni. TQ.

  49. mohd asneh Says:

    ika,
    kembiri akan megatasi masalah mengencing merata2 tu, dia tanda kawasan jajahannya tu…heheheh…
    mg byk kebaikan kembiri….kucing lebih sihat…akan lebih jinak…tdk merayau malam…tidak bergaduh dgn jantan lain….
    apa pun buat la keputusan yang terbaik utk kucing ko hehehehhe

  50. jareyj Says:

    ika,
    Ya betul apa yg dinasihatkan oleh doktor kucing kita tu! Sebenarnya terpulang kepada tuan punya kucing sendiri, untuk di kembiri atau tidak. Mengikut pengalaman Jarey, kebanyakan kucing akan berkelakuan begitu (kencing merata-rata, mengiau2 tengah mencari pasangan) tetapi tidak semua kucing bersifat begitu, seboleh2nya lakukan kembiri selepas kucing anda mempunyai zuriat, maksud Jarey biarkanlah kucing anda merasai alam perkahwinan sekali sebelum dikembirikan, biarlah kucing anda mengalami proses yg natural, selepas ia mempunyai zuriat 3-5 ekor anak then anda lihat perkembangannya selepas 3-6 bulan kemudian, jika kucing anda memberi masalah kepada anda (kencing merata-rata, mengiau2 tengah mencari pasangan) lakukanlah kembiri, supaya kucing anda menjadi lebih sihat tubuh badan.

    Sebenarnya jika anda tdk sampai hati utk kembirikan kucing anda, ada jgk beberapa cara utk mengawal ‘heat’ (kemaruk berbini/berlaki) kucing dari terus berlaku. Ini mungkin akan Jarey bincangkan di artikel akan datang bila Jarey free ye..

    good luck ika!

  51. mohd asneh Says:

    hehehe ada ja jarey,
    kucing saya jantan dekat 2 thn umurnya langsung tidak spraying….mungkin dia tidak rasa terancang dgn brothernya tu la dia tdk tandakan kwsnnya….jadi say amg tiada pengalaman pasal mgencing ni di perkongsian pendapat dgn kwn2 saja dan pembacaan saya berkaitan dgn kucing

  52. Sharida Says:

    Hai,
    Saya mempunyai hampir 20 ekor kucing dalam kandang sebanyak 4 buah.Memang saya akui tidak mampu memberi penjagaan sempurna.Saya tidak tahu bahawa memberi makananfriskies tidak digalakkan.Thanx atas info yang diberi

  53. Shazliza Shafei Says:

    Hi
    Bestnya saya jumpa website ni.Penuh ngan information.Good job Jerry!
    Saya baru memelihara sepasang kucing parsi. saya baru ambil dari abg, dia xboleh nk jaga sebab banyak komitmen.
    Yg jantan ok, sihat dan hampir 5kg. yg betina tu je, lepas melahirkn anak xcukup bulan dan anak2nya mati, dia over grooming.habis bulu2nya botak.sometime sampai si jantan pun dijilatnya sekali.nasib baik bulu jantan tu tebal sikit.kalau x jadi cam dia, botak.tapi dia sihat. maybe stress kot.
    So, disini saya nk tahu, bolehke bulu2nya tumbuh lebat seperti sebelom ni semula?Berapa lama tempoh yang diambil utk bulunya tumbuh lebat seperti dulu?Ada x produk yg menggalakkan pertumbuhan bulu?

  54. mohd asneh Says:

    kucing lepas beranak mg biasa akan gugur bulu,…anak pra matang mungkin sbb kucing betina tu terlalu muda utk mgawan, atau inbreeding, maksud saya kedua2 kucing tu adik beradik…anak yg akan terhasil biasa tidak sihat…dan byk lagi masalah2 berkaitan…untuk kucing yang over grooming better u berikan dia makanan yang ada hairball control…sebab bulu yang dia jilat tu akan terkumpul dan menganggu sistem penghadamannya, yg kemudian akan menyebabkan masalah kesihatan juga….biasanya kucing yang gugur bulu akan tumbuh semula tapi ambik masah sedikit, makanan yg bersesuaian juga perlu diambik, ada satu suplement yang baik untuk bulu kucing…NUTRI COAT…tanya suplement ni di petshop2 yang berhampiran…yang penting kesabaran…kalau kucing u adik beradik asing kan diorg agar tidak sumbang mahram heheheheh all the best

  55. Hafiz Says:

    semua pendapat kat atas tu betul(jgn bg makan nasi -sapa la punya idea bagi nasi kat kucing ni?diorg more carnivor than omnivor coz they need taurina-, ikan kering, benda asin2, suhu kena sesuai, jgn bg mkn friskies or whiskas)..huhu!mcm jaga anak kan?dan lagi satu, JANGAN mandikan kucing anda terlalu kerap!sebab kucing tau mandi sendiri. kat saliva dia tu ada sejenis minyak yg leh jaga kesihatan dia.bila kita mandikan dia ngn syampoo yg bukan2, kulit dia akan jadi kering n bulu pun gugur. n kucing sgt sensitif dgn suhu. pengalaman saya, kucing2 saya semua luruh bulu bila tiba musim bunga n panas, tapi bila musim sejuk, dia akan jadi tebal balik..so no worries (mujur malaysia suhu sekata sepanjang tahun, so tu mesti faktor lain)

  56. ain Says:

    Hai,
    sy ada 3 ekor kucing,dua betina dan sekor jantan.kucing betina yg sekor ni bernama Tih coz warna dia putih,bulu dia dah la panjang dan lebat.Tih suka jilat bulu dia boleh dikatakan dah jadi “hobi” dia la.Cuma time makan dan tidur je dia berenti sekejap lepas tu dia sambung lagi.Yg sy x suka tu bulu dia penuh dgn air liur dan lambat kering..bau dia menusuk kalbu sampaikan sy x boleh nak mendukung dia macam kucing2 sy yg lain.sy dah bagi mandi tp dia still dgn “hobi” dia tu..kucing sy yg lain okey je ada gak jilat bulu tp x la sedahsyat Tih ni.ada apa2 cadangan x?

  57. Shazliza Shafei Says:

    Thnx En Asneh utk information tu.Sangat2 brguna. Tp sy xsure sama ada kucing tu adik bradik or not.hehehe…nk kena kembiri ke?skang ni pun jantan tu nk mengawan je tp yg betina xnk.tkut nnti beranak lg dpt anak xsihat lak.

  58. mohd asneh Says:

    shaliza,
    kalau nak kembiri pun ok juga….tapi kalu nak kembiri, kembirikan kedua2nya, sebab nanti yg betina akan smpi ghairahnya akan mengiau2 tu, kdg kucing jantan sekitar rumah akan datang, jadi kana mengandung juga akhirnya…apa pun buat la pertimbangan yang terbaik hehehe

    ain,
    tabiat menjilat ni biasa sdh menjadi kebiasaan kucing, utk mgurangkannya sikat kucing u tiap hari, mandikan kucing seminggu sekali, bagi dia makanan yang mgandungi HAIRBAL CONTROL sebab tabiat menjilat sblm ni mungkin menyebabkan byk bulu terkumpul di perut yg akan mganggu sistem penghadaman kucing…atau plg mudah setiap petang lepaskan kucing u di halaman, dia akan makan rumput tu kemudian akan memuntahkan bulu yang terkumpul dlm perutnya…apa pun all the best

  59. ain Says:

    tima kasih Asneh..sy akan cuba buat apa yg awak cadangkan tu..sy harap apa yg awak cadangkan tu berjaya sbb sy dah x tau nak buat mcm mana lagi..sy nak tanya, sesuai x kalau sy potong bulu Tih sy tu sikit agar bulu dia cepat kering?

  60. mohd asneh Says:

    AIN
    potong bulu bukan penyelesaiannya,…bila mandi u keringkan dgn hair dryer ataupun plg baik u pakai vakum bloweratau pakai kipas pun ok…yg penting jgn biarkan kucing anada slps mandi kering sendiri, utk kucing bulu pendek MUNGKIN boleh tetapi bulu panjang u kena keringkan, tidak dikeringkan ini juga mgkn menyebabkan tabiat menjilat kucing u bermula…dan menjadi habitnya….mgeringkan kucing bukan separuh2, pastikan semua bulunya kering betul2…kemudiankan lepaskan dia bermain…ok selamat mencuba

  61. linda Says:

    HAi, long time tak dengar khabar, ingat lagi tak sportmart, i one of geng2 yang pernah kerja kat sana bersama dengan sylvia. tak sangka masuk website u, terkejut jugak nampak muka u, mcm kenal. actually i tgh cr maklumat ttg masalah penyakit my cat, sejak 2 bulan yang lalu bulu dia banyak gugur dan menjadi semakin teruk apabila bulu tersebut gugur dan timbul seperti kudis di bahagian yang tiada bulu tersebut, selang seminggu kudis tersebut bertambah ke bahagian lain dan diikuti dengan bulu yang gugur, i buat pertanyaan ke farmasi dan mereka mencadangkan supaya my cat diberikan ubat ketoconazole, tetapi masih tiada perubahan dan kudis tetap bertambah, i bawa ke klinik kesihatan haiwan dan Dr hy memberikan antiabiotik dan vitamin c beserta cadangan utk membeli nutricoat. i buat semua yg dr cadangkan. Walaubagaimanapun, setelah seminggu, masalah my cat masih tak berkurangan. untuk pengetahuan, my cat takut air dan tak suka dimandikan. tq

  62. mohd asneh Says:

    linda,
    saya rasa kucing u ada masalah fungus, mg ambik masa utk sembuh seperti sediakala, u ikt saja saranan doktor tu, nutricoat tu pun ok,…ko cari syampoo yg mengandungi sulfur, apa2 jenis pun boleh asal syampoo kucing…mgkn juga penyebab penyakit kulit tu fungus…kalu sdh besar boleh juga kucing tu ko minta jarum ivermectin,….mg ambik masa sikit…utk recover tu, kena sabar…mg mengubati lebih sukar….kena sabar…apa pun all then best

  63. mohd asneh Says:

    Kutu pun boleh jadi penyebab masalah kulit seperti itu jadi memandikan dengan ubt kutu ataupun suntikan ivermectin mgkn boleh menyelesaikan masalah linda tu…..

  64. jareyj Says:

    Ain,
    Betul apa yg dicadangkan Asneh tu, jangan potong bulu kucing tu, kesian dia bah. Mengeringkan bulu kucing selepas mandi sesuai menggunakan hairdryer bg yg bulu2 lebat, lebih bagus sambil hairdryer sambil sikatkan bulu tersebut, so bulu dpt dikeringkan dengan serata. Bagi bulu pendek, pakai kipas pun boleh, tapi hairdryer lebih cepat kering. Gunakan kuasa hairdryer yg bersesuain, cth level 1 perlahan, 2 kurang panas atau 3 yg sangat panas

    Hi Kak Linda,
    Ya bah.. lama btul kita tdk brjumpa, ingat lagi rupanya, ndak sangka jgk jumpa disini, kak apa kabar? harap semuanya ok2 je.
    Ok masalah kak ni kemungkinan besar adalah masalah fungus.. klik link nih, https://jareycatlovers.wordpress.com/2009/04/10/merawat-jangkitan-fungus-pada-kucing/ harap2 kak dpt sedikit sebanyak membantu..

  65. linda Says:

    Thanks dgn semua cadangan tu, i akan cuba buat and i will let all of u know the result. for jarey, akak sihat n macam dulu jgk, semua ok, my life pun ok cuma since 2003, akak dah tinggal kat Kelana Jaya, selangor (kerja) , lama tak jumpa. last nampak jarey masa kat airport (dah lupa) . Anyway, TQ dgn cadangan jarey jgk.

  66. Fadli Says:

    hai…. sy nak tya apa masalah bila bulu kucing byk gugur..?? makanan ok dah cz bg makan blackwood… mcm mana nak mengatasi..???

  67. mohd asneh Says:

    keguguran bulu bukan berkaitan makanan sahaja, faktor cuaca, kutu atau penyakit kulit, kadang syampoo tidak sesuai dengan kucing tu, atau pun pertukaran bulu kucing, dlm setahun sekali bulu kucing akna bertukar masa tu bulu akan byk gugur, yang penting sikat kucing u setiap hari utk mengurangkan bulu bertaburan,…kalau berpanjang bagus jumpa doktor…mgkn ada masalah lain…

  68. danish Says:

    hai , saya bercadang nak beli anak kucing jenis british short hair, ada tak sesiapa tahu kedai seumpama itu ada kat mana? saya selalu tgk kat mid valley tapi tak da yg berkenan.tq

  69. Mra.Zuera Says:

    d mna boleh dpt 2 ubt2 arh??

  70. mohd asneh Says:

    ada jual tu di klinik haiwan atau pun petshop2 yang penting rajin bertanya…all the best

  71. deviza Says:

    hallo, masalah kucing saya juga sama…bulunya banyak gugur. Sebab saya elergik pada bulu kucing, tapi saya suka sangat bela kucing apatah lagi melihat gelagat dia yang licu dan mencuit hati. Boleh saya tahu ubat apa yang boleh membantu mengurangkan penguguran bulu kucing saya dan melebatkan lagi bulunya. Dan boleh saya tahu bagaimana hendak menjadikan kucing saya menjadi montel?

  72. anuar Says:

    hye sume….sy nak mintak pendapat la kat u all sume…i ade persian cat around 5 moths tp kn mase dia kcecik dulu xde satu penyakit pon hinggap..i da vaksin kan dia time umo dia 3 bln…tp mslah skang ne kitten sy ade mslah kurap n hama yg teruk la…abes muke n bdn dia yg penuh ngan bulu skang ne da togel da…da mcm2 ubat sy amik time p klinik dulu termasuk ubat semburan TEA TREE tp xmendatangkn hasil la…sian kat kucen sy coz tiap2 hr asyik menggaru je…pe yg perlu sy wat tuk hilang kn kurap2 n hama2 kat bdn dia?mintak kwn2 tlg sy…pendangan anda amat sy perlukan…terima kaseh ya….

  73. ezal ezlizan Says:

    hai…saya new member kat sini….
    xcly baru berjinak2 nak peliharan kucing…
    saya ada 2 ekor cat satu wiwie (whiter persian) female, and snoopy (persian cross) male….wiwie saya baru hantar untuk mate dah 4 hari dan dia ada masalah bulu gugur sy bg dia makan royal canin tapi tah la bulu still gugur…tension sampai kat umag habis lekat kat soga berterabur kat lantai umah…..
    tu la sian kat dia tapi bulu dia xderla nipis still panjang lg…..tapi risau dan kesian kat dia….lagi satu my male cat tu baru around 1 to 2 month so boleh x kalo i nak mandulkan dia???ker nak tggu umur dia matang sikit?????

  74. Ikinbalqiz Says:

    Hai all (especially to Jarey 🙂
    Best sangat blog u nih… dah boleh jadi tempat rujukan pasal kucing… hehe… btw,I own Siamese/domestic short hair yang pregnant almost 2 month kot… umur around 11bulan… I rasa dia mula menjangkit kulat masa mengawan dgn kucing my friend coz my cayang ni tak penah kuar umah pun. Mula2 I notice bulu dia gugur bertompok2 dan kulit kering terkopek.. sy beri titis ubat kutu beli kat vet yang pack hijau tu (lupe namanye).. But lepas sebulan kot, time tengah sarat mengadung ni pulak,bulu dia jadi lagi worst, kulit da tidak sihat sangat2 dan bulu mudah tanggal.. I just nak tahu, kalau I beli ubat mcm yang Jarey mention tu, akan memberi effect pada kandungannya atau tak?.. Plus kutu/ kulat etc. tu boleh menjangkit pada manusia ker?… Tolong eh.. risau sangat2 nih
    Thanks in advance.

  75. wane Says:

    bulu kucing saya pun gugur byk sgt sampai tak sanggup nk sentuh dia. kucing saya tu jantan, dah agak besar jugak tp masih tak tahu kencing secara pancut macam kucing jantan lain. setiap hari saya bagi dia makan ikan rebus digaul dgn nasi. tp dia makan tak byk. adakah nasi blh buat bulu gugur? kalau bagi iakn rebus je rasa macam dia makan tak kenyang dan tak puas je. kesian pulak.

  76. mohd asneh Says:

    Ikinbalqiz,
    ubt sapu biasa tiada effect dgn kucing mengandung, ubat makan jangan bagi sebb akan ada effect dgn anak nati, kucing mengandung mg akan gugur bulu terutamanya bulu di bahgian bawah badan utk memudahkan anak dia nanti menyusu…jadi jagan risau.

    wane,
    rasanya kucing u kekurangan zat makanan yang dia perlukan, kucing adalah binatang makan daging…cuba berikan dia daging samada daging ayam atau pun lembu, nasi tidak perlu pun ok sebab kucing perlukan protien bukannya kahbohidrat…untuk memudahkan berikan kucing u makanan premium…mcm Royal canin, iams, scince diet, inova atau yg sewaktu dgnnya, jgn berikan makana supermarket mcm wiskas n frieskis

  77. shark Says:

    eloo .
    wahh web nie bagus aa byk dapat info2 .
    keep it up ! hehee

    btw sy nk tya skeyt nie .
    kucing sy nie bulu salu gugur .
    seblum nie xgugur .
    tp sy mndikan dye gune shampoo rambut biasa je .
    adkah nie faktor yg wat bulu kucing saya gugur ?

    and for food sy kasi dye makan smart heart .
    ikut nasihat kawan cuz kucing dye makan smart heart jadi gemux sangat . huhuuu
    tp kucing sy xgemuk2 pun even dye kuat makan .
    maybe dye ada cacing kowt dalam perut .
    so u guys bule cadang x mana2 klinik yang sesuai .
    cuz sy pon xtau dye ada cacing ke x .
    umur dalam 5-6 bulan .

    TQ !! segala kerjasama amatlah dihargai . heheee

  78. mohd asneh Says:

    shark,
    syampoo manusia tdk sesuai utk kucing, umur 5-6 bulan biasanya kucing akan bertukar bulu dari bulu kitten ke bulu dewasa mgkn akan berlaku keguguran bulau, byk faktor keguguran bulu ni…pemakanan, kutu, penyakit kulit, cuaca panas DLL. makanan supermarket seperti smartheart, frieskis,wiskas,westernfood DLL tidak berapa sesuai diberikan kepada kucing…kebykan klinik binatang menpunyai rekod byk kucing jantan yang makan makanan supermarket ini akan mengalami batu karang…simptom2 seperti sukar kencing dan kencing berdarah…apa lagi jika kucing saudara ni jenis yang tdk suka minum air…smartheart tu juga mgkn menjadi punca keguguran bulu u punya kucing….cuba berikan kucing u makanan premium seperti RC, INOVA,SCIENCE PLAN atau IAMS…atau berikan dia makan daging ayam rebus kosong apa pun buat la yg terbaik ….

  79. mohd asneh Says:

    syampoo manusia tdk sesuai utk kucing, umur 5-6 bulan biasanya kucing akan bertukar bulu dari bulu kitten ke bulu dewasa mgkn akan berlaku keguguran bulau, byk faktor keguguran bulu ni…pemakanan, kutu, penyakit kulit, cuaca panas DLL. makanan supermarket seperti smartheart, frieskis,wiskas,westernfood DLL tidak berapa sesuai diberikan kepada kucing…kebykan klinik binatang menpunyai rekod byk kucing jantan yang makan makanan supermarket ini akan mengalami batu karang…simptom2 seperti sukar kencing dan kencing berdarah…apa lagi jika kucing saudara ni jenis yang tdk suka minum air…smartheart tu juga mgkn menjadi punca keguguran bulu u punya kucing….cuba berikan kucing u makanan premium seperti RC, INOVA,SCIENCE PLAN atau IAMS…atau berikan dia makan daging ayam rebus kosong apa pun buat la yg terbaik ….

  80. shark Says:

    tapi kucing sy kuat minum air sebab makan smartheart wat kucing jadi dahaga .
    and dye mmg hyper sangat .
    so shampoo apa ek yang sesuai ?
    dye xgemuk , adakah sebab faktor dye ada cacing sebab since kecik sy xbawak check doc agy .

    n btw, bule xkasi kucing ubat cacing tapi yg untuk manusia punye ?
    sy mmg plan nk bawak si lula nie ( my cat ) jmpe doc tp takut la nk pegi klinik , kang doc tu cas lebih lux .
    n ada klinik yg xokeii rawatan dye kan ?
    sy stay kat sri damansara .
    so sape2 bule bagi cadangan x klinik yg okeii for my cat ?

    tanxxx !! ;))

  81. mie Says:

    alahai shark, camna la nak jaga kucing kalau u takut nak bawak gi vet ni… kesian kucing tu. Sebelum jadi teruk, better u bawa gi vet, jangan la berkira sangat.

  82. shark Says:

    act i xkesah nk bawak but my gf nie, apy dye psycho sangat nk bawak p jmpe doc .
    nk bg ubat biasa je la ..
    i da ckp un dye byk kali bwk pg jmpe doc kucing tu tp dye kata xpayah la .
    haish ..

  83. jareyj Says:

    Shark,
    Ubat cacing utk manusia actually tidak bole diberi utk kucing, kena beri injection atau ubat cacing khas utk kucing. Kalu you rasa mahal sangat pegi vet atau animal medical centre, bawa je kucing you pegi klinik haiwan kerajaan, sangat berpatutan.

    Dan betul seperti yg Asneh bagitau, makanan2 kucing yg selalu terdapat di supermarket adalh berisiko untuk kucing anda mendapat masalah kesihatan seperti masalah batu karang, bulu mudah gugur, belilah makanan2 premium yg terdapat di kedai2 pet atau vet, yg terbaik adalah Sience Plan atau Royal Canin.

    apapapun good luck! 🙂

  84. hi all,

    sy ada dua ekor kucing yg sy namakan Keykie & Hugo. Kedua2nya mengalami masalah bulu gugur yg agak teruk, sampaikan every time balik keja sy kena vacuum sofa dulu sebelum duduk.

    Sy nak tanya bagaimana nak mengatasinya sbb payahlah nk kena jaga sofa tiap hr. Sy bagi mereka makan Royal Canin for skin & coat… selain setiap pg & malam mkn ikan rebus(kembung, selar atau sardin).

    Apakah memberi ikan rebus ni tak elok & sy kena tukar bg makan ayam rebus sj? coz mereka bkn jenis yg bergantung 100% dgn makanan kering(RC).

    Mereka dimandikan dua minggu sekali dgn syampu kucing tp adakah sy perlu membeli syampu kucing yg lebih mahal?

    any vitamin atau ubat utk mereka bg kurangkan keguguran bulu?

    tq.

  85. dr dolittle Says:

    rata rata tuan empuunya kucing bagi mkan nasi ngan ikan. itulah yg dilakukan masa saya kecik kecik pun. nasi ngan ikan. now saya tak lagi bagi tu semua. cuma iams, blackwood. kadang kadng bagi avoderm.ada org ckp science plan not good. tak tau la betul ke tak.harga mknn kucing skang pun dah mahal. tapi saya survey blackwood harga nya still munasabah.problem saya kecik je, kucing saya ada lice la. i pasti itu lice bcoz dia selalu garu kat telinga dan leher. frontline ok tak? bley bunuh lice tak?

  86. menth Says:

    SIMBAkeykieHUGO

    hemmm bagi kucing makan ikan dgn nasi x bagus la…..kalau kucing kmpung ok la sebab dah biasa…kalau kucing umah x bgus takut tersangkut tulang..guna dada ayam rebus sedikit aja..air dari ayam bagi minum..kucing memang selalu luruh bulu…setiap tahun la buleh dikatakan..untuk menukar bulu lama kebaru….abang arisham ada terang diatas tu…kucing memerlukan tempat yang bersih….maklum lanjut baca yang abang arisham terangkan…

    dr dolittle

    kalau ada lice..kucing mesti dimandikan selalu..pakai shampoo khas…kalau dah terlampau teruk bawakan ke vet…guna vet kerajaan pon ok…sep skit blanja…kalau kucing selalu dilepaskan memang banyak risiko…frontline ok jugak…
    tapi kena selalu skat bulu dan cuci telinga sampai kedalam..
    kuku kena pastikan dipotong sebab banyak kuman disitu..macam manusia jugak la…ada maklumat lanjut cari dalam blog nie…ok..

  87. Bunga Says:

    hai… best la blog ni, blh timba ilmu byk ttg kcg, sy ada pertanyaan ni, adik sy ada bela kucing jantan, umur dah lbh 5 thn, manja, gemuk dan comel walaupun hnya kucing biasa, mslhnya skg kcg tu ada luka di bhg leher, mula2 bengkak kemudian pecah, mcm bisul, dah lbh 3 thn x sembuh walaupun dah suntik dgn ubat berkali kali dgn ubat dr jbtn haiwan, x tau knpa, ada sesiapa blh bg cadangan? ubat tradisional gamat pun dah try tp x berkesan, xda msalh lain, yg tu jer.

    lg satu sy nak tau, ada sesiapa tak yg blh bgtau mcmana cara utk bwa kucing travel dgn flight, apa yg perlu sy prepare, byrn mahal tak? tq…..

  88. zaini Says:

    Dear Bunga,
    Bunga ape nie bunga raya kot hehehe… ok kalau travel guna flight tu no problem cuma kena ade permit to certain negeri laa.. exp kalau ke sarawak kena ade permit but ur cat akan di kuarantin selama 6 bulan.. handling ke dlm flight MAS officer boleh tolong n maklumkan dengan anak2 kapal n pilot to take care air cond or what ever necessary…nak kepastian hubungi Jabatan Haiwan yg terdekat … hope membantu ..

  89. jareyj Says:

    Hi Bunga,
    Betul apa yg mcm Zaini bgtau tu pasal bawak kucing travel, hmmm.. buleh tahan jgk si Zaini nih!

    About your cat yg ada masalah luka tu, memang pelik jugak bila Bunga bgtau dah 3 tahun tdk sembuh2.. nasihat yg Jarey buleh share, cari punca ‘luka’ kucing tu, adakah dia bergaduh dengan kucing lain? adakah kucing tu menggaru di bahagian luka leher tu berkali2? at least kalu kita tau puncanya buleh la kita cuba hindarkan dari ‘luka’ tu terus menerus dan lastly cuba bawak jumpa doktor pakar haiwan.

    good luck dan selamat datang ke Jarey Cat Lovers.. 🙂

  90. Bunga Says:

    hai jarey n zaini, thanx coz reply my msg, emm…lama juga kena kuarantin kan, kalo mcm tu x sempat la, sbp bln dpn ingat nak blk sbh 3 minggu, kucing x org jaga, hntr pi kedai pets pun mahal btl, hehe…student kan x ckp budget…sy ada 2 ekor kcng, nmpknya kena ada inisiatif lain la ni.
    jarey, rasanya kcng adik sy tu kena bisul, sbp kcng ni suka duduk dlm rmh sj, suka tdr, bangun utk mkn sj, jd rasanya bkn sbp bergaduh, tp memang dia garu la luka tu.

    Jarey, i love this blog, sbnrnya ini first time ikut forum dlm blog, nak bljr jg kucing dgn btl, sblm ni cara kampung sj….

  91. mohd asneh Says:

    dr dolittle,
    kucing yg mgaru telinga biasa pasal telinga kotor atau ada ear mite, cara mgatasinya bersihkan selalu…utk mgatasi ear mite boleh juga gunakan frontline…setiap kali sblm bubuh frontline tu di leher kucing anda titiskan setitik di kedua belah telinga (dalam telinga)…dapat mgatasi ear mite n tabiat mgaru telinga kucing……

  92. menth Says:

    Bunga:

    kucing kamu sudah teruk ke luka.dah cuba banyak pergi ke vet…mungkin dia x sampai nak jilat tempat luka tu…kucing saya pon penah jadi macam tue..kucing saya sebab kena patut ular..buleh tahan setahun doktor kata dia kena barah kulit…kesian jugak tgk keadaannya…saya terpaksa cucuk..itu jalan terakhir yang ada…pergi dapatkan nasihat vet dulu ok..nanti takut merebak teruk..

  93. Bunga Says:

    menth,

    agak teruk jugak la luka dia, luka dia bentuk bulat mcm bisul yg baru pecah, besar dlm 1cm, sbp dah lama sgt, mula2 tu bengkak, pas tu pecah jadi cam tu la, sblm ni pernah mcm tu di leher sblh kanan, lbh krng stahun baru sembuh, tp dlm beberapa bln, leher sblh kiri pula kena, skg dah lbh 3 thn x sembuh lg, x pernah bwa pi vet lg tp dah selalu suntik dgn ubat dr jabatan haiwan (mintak dr sepupu), sbnrnya tu kucing adik aku, lps ni kita akan usahakan utk bwa dia pi vet, thanx menth.. 🙂

  94. Bunga Says:

    jarey:

    mcmana nak potong kuku kucing, blh pakai pemotong kuku biasa tu ka? potong bahagian hujung sj ataupun smpi pangkal kuku yg keluar tu, hehe…blm pernah buat bah 🙂

  95. xida Says:

    Bunga:

    Beberapa bln yang lepas, kucing saya pn kena bisul gak..
    bisul tu pecah besar gak, berdarh2 kucing tu. saya cepat2 cuci ngan air suam dn dettol..letak ubat kuning pas tu tuang minyak gamat byk2 kat luka dier. memang la kucing tu sakit bile letak ubat tapi saya paksa jugak. saya igt kalo dlm seminggu xkering saya bwk g vet tkt gak kalo melarat, tp allhamdulliah seminggu pas tu luka dier kering.tp kena cuci luka tu hari2…skrg kucing saya dah ok..

  96. Bunga Says:

    xida:

    ada juga bg ubat kuning mula2 tu tp x bekesan, pas tu adik saya sapu gamat tapi mgkn x cukup banyak la sbp dia sapu sj, dia x tuang, lgpun sblm ni adik sy jarang ada di rumah (study), mak sayalah yang jaga, jadi agak tidak terjaga la rawatan dia tu, lepas ni saya suruh adik cuci luka tu hari2 dan tuang dgn gamat, sbp saya pun x dpt buat skg ni, jauh (tgh study), thanx bg tips tu 🙂

  97. ramlan Says:

    hi semua,
    dah sebulan saya bela kucing semi persian, masa baru angkat tuh…saya risau pasal litter dia…lepas dapat advice asneh..mmg membantu..tq.

    lepas seminggu bela..saya dapati byk fungus kat badan dia,
    jumpa vet..bagi shampoo..suruh mandikan 3 hari sekali..
    funggus macam dah OK..70% tapi bulu kucing saya jadi kering sanggat..and mudah gugur…

    tanya vet..dia cakap biasa la coz ada funggus… and vet tu cakap takpernah dengar suntikan anti fungus… i pening..kat blog kata ada…anti fungus injection…hujung bulan nie vet kata akan bg suntikan dewormed…

    ada tak vitamin utk sihatkan balik bulu kering dia…
    kucing saya makan aims kitten…

    Terima kasih…

  98. mohd asneh Says:

    ramlan,
    kucing DLh mg sensitif…memang tiada suntikan anti fungus…biasa vet bagi suntikan ivermectin….untuk bulu tu u try bagi dia NUTRICOAT….atau apa2 suplement yg berkaitan dgn bulu memamg bila ada fungus bulu kasar sikit…cari syampoo yang mengandungi SULFUR dan Conditioner…byk2 bersabar memang mencabar meghadapi fungus kucing ni…saya pun bagi makan kucing saya iam kitten…

  99. ramlan Says:

    alrite bro…nanti saya p cari nutricoat nie…
    Tq.

  100. SIMBAkeykieHUGO Says:

    hmmm… sy cuma bg makan ikan rebus sj tanpa nasi sbb mmg tak pernah ajar dr kecil…

    tp masalah bulu gugur ni tetap ada dgn agak teruk.

    ada tak apa2 vitamin yg ok utk masalah ni?

    tq.

  101. ramlan Says:

    Morning Dr. Asneh,

    saya dah dpt Nutricoat…200ml=RM 30.80… i kena charge mahal ker atau harga standard…

    ditulis kat botol satu pump = 1.5ml……kucing boleh bagi 2 ke 5ml….

    kucing i baru 4 bulan…i bagi 2 pump…3ml…

    ok tak?

    pump pertama…kucing i terminum….pump kedua…meow i tak nak bukak mulut pun…lawak tul malam tadi…..
    Tq.

  102. mohd asneh Says:

    ramlan,
    u pump kemulut ja sekali pagi n sekali petang….hrga ok la tu standard….kena sabar…hasilnya bukan serta merta…campur dgn makanan pun ok tu…alll the best

  103. ramlan Says:

    ok bro asneh….
    selalunya bagi dua pump pagi2….pastu meaw cam tak ok jer…
    dia meraung bunyi lain sket…risau gak…
    tapi lepas sekejap…dia ok….

    anyway…thanks bro asneh…u help me alot…

  104. bongsu Says:

    wah bagusnya ade dr asneh…
    dr, kucing sy pulak skrg bulu da gugur blk…dia jenis hairball…bergumpal2…kesian tgk dia. Kalo kucing kite stress, bulu dia bole gugur jgk ye??

  105. mohd asneh Says:

    ada di blog ni sebab2 bulu kucing gugur, stress, panas, kutu, pemakanan, penjagaan, kebersihan, mcm2 la.baca semua balik….all the best

  106. mohd asneh Says:

    bulu berkumpal…mesti jrg mandi n jrg sikat…mandikan dgn syampoo yg bersesuaian…

  107. Ryna Says:

    hye Jarey,i ada kucing persian yang sekarang ni berumur setahun.i dah bela dia since dia berumur sebulan.Lately ni i risau bulu dia makin banyak gugur,bila dia main-main pun boleh nampak bulu dia tercabut dgn banyak,Bila ditarik sedikit,makin banyak yang gugur.

    Dari segi pemakanan,selama ni i bagi dia Royal Canin. Baru2 ni i dah bawak dia jumpa doctor and doctor kata dari segi skin takde apa-apa problem kerana bulu takde yang botak.

    I makin risau coz dia makin kurus.Doctor suggest to mix the dry biscuit and wet food. I mixed it but dia makan sikit sedangkan wet food dia suka makan. Now,everyday i bagi dia pil yang doctor bagi. Ada-ada apa opinion x?

  108. Reen Says:

    Hi….I ada ekor kucing n kesemua nya didalam cage yg sama(i custom made cage yg besar)…sejak kebelakngan ni i sibuk dengan tugas baru dan kurang beri perhatian pada mereka. Then, semalam bile i cuti, i terkejut kerana kesemua kucing i kene jangkitan kutu…i trus ke pet shop n beli spray untuk lices/flees..saya spray kesemua kucing n cage skali…then, tiba2 seekor demi seekor kucing saya seperti keracunan, mulut berbuih dan badan mereka lembik…hendak ke pet shop today sunday, tutup, tunggu esok…meanwhile, is there anything that i can do to save them?umur kucing saya dalam lingkungan 2-3 tahun….tolong beri pendapat? coz i loves my cats so much…i’ll blame myself my whole life if they died….they are my babies n angles….

  109. nita mh Says:

    Hi,

    Saya ada banyak kucing semuanya longhair, bela kucing sejak 2005 beranak2 pastu jadik banyak. & sampai skrg saya tak paham mengapa dipangkal ekor kucing2 jantan saya bulunya melekat tapi tak bergumpal, berminyak, shampoo pun tak hilang gak, pastu takleh diusik takleh nak disikat jadik marah, pastu ada mcm habuk2 warna hitam kat situ, kutu ke tuh? pernah tanya vet/ breeder kat kota kemuning tu dia kata since kucing saya asalnya baka Norwegian Forest – ayahnye dan Persian Blue emak so vet kata mmg akan jadik ekor berminyak gitu. dia kata sbb baka jantan ‘highly sex’ abis tu sampai bila nak jadik gitu? kadang2 cam rasa geli plak..kdg2 jadik baran plak bila nak dimandikan atau dibersihkan..kucing jantan saya sgt agresif la..takoot..

    tima kasih yea..

  110. norsya Says:

    salam,…..
    hye,…tahniah kepada penggemar kucing. sy p mhadapi mslh yg sama.bulu dia gugur selepas sy tukar mknnn dia.sy bg dia mkn iams, tp dia x selera sgt. bila try bg mkn frieskies dia selera sgt. gemuk,……..tp takut jg tgk dia gemuk sgt.takut dia sakit. akhir2 ni, bulu dia byk gugur.sblm ni xde p,…tp bila dia dh start mjilat bulunyer,…bulunyer lg byk gugur,…

  111. azlina Says:

    hi every1…
    i got dis problem..kucing sy si cendawan bru setahun tp dah suka kncing merata pas2 bising lak..xtau nk wt mcmana g…nk g cast ksian lak pas dia lum pnah de ank g sbb dia dlam sgkar..huhu msalah tul lah..xde ke cara natural nk ilangkan msalah nie…

  112. mohd asneh Says:

    biasanya kucing mengencing untuk menandai kawasan sempadannya…. mgkn banyak kucing jantan lain di rumah u… untuk mgurangkan mungkin u boleh bawa jumpa vet siapa tau ada ubt untuk mgurangkan hormon kejantanannya…heheheh kucing saya genap 2 thn hari ni blm perna mengencing merata2

  113. nita mh Says:

    Hi ,

    Nape takde sape nak tolong reply Q saya?

    TQ

  114. mohd asneh Says:

    nita,
    mg biasa ada kucing jantan begitu…berkaitan dgn hormon juga tu kali…kalau vet pun sdh kata begitu nak buat camna lagi… boleh dikurangkan dengan mandikan dia selalu…atau jln plg mudah kembirikan … supaya hormon jantan dia tdk lg tinggi

  115. nita mh Says:

    hi asneh,

    thanks..

  116. nita mh Says:

    hi,
    Saya ada kucing jantan nama jerry, dia mmg ada history batu karang, dah pernah admitted seminggu sbb dia dah melepek jek tak gerak2 rupanya perut dah keras..tapi vet dah selamatkan dia..(beribu2 bil…)

    Sekarang ni penyakit dia berulang, dia kencing kuar darah pastu kencing tak tus (kerap kencing) kdg darah merah pekat kdg2 darah campur kencing, dia makan iams, dia dah umur 4 tahun..

    Nak tanya adakan penyakit batu karang ni akan sentiasa berulang-ulang? Kalau mcm ni keadaan Jerry, adakah dia akan mati dlm masa terdekat nih? atau adakah dia masih ada peluang untuk pulih sepenuhnya..

    ada tak hospital yg memadai utk jerry saya..sbb dulu saya antar jerry kat medical centre (KL)..bil nya mahal sgt, sebulan gaji saya utk bayar bil jek.. saya sayang Jerry…

    Please advise..need advise & suggestion badly..

  117. mohd asneh Says:

    ada jenis makanan yg khas utk yg ada masalah batu karang ni…mgkn dulu u bagi dia makan makanan supermarket mcm frieskies n wiskas…biasa kucing jantan akan meghadapi masalah bila makan makanan ni…tetapi tdk kepada kucing betina…cadangan yg ada u bawa jumpa vet saja la…u try vet kerajaan mesti jauh beza…mg bahaya batu karang ni…

  118. pinky Says:

    kalau tak silap..ada makanan khas untuk kucing batu karang..kena tanya vet la…

  119. nita mh Says:

    hi asneh,
    dari kecik dia mmg makan iams..kdg2 bila dia jemu i campurkan can food friskies, tapi tak selera gak..ada satu ketika cuma makan can food jek pastu tukar smartheart dlm 3-4 bulan la..i buat gitu cuma utk kembalikan selera dia jek, mmg dia suka smartheart i pun happy tgk dia makan selera jek tapi i stopkan vet kata tak elok kan…maybe kesan2 nye kot,lepas tu dia makan sikit jek dan i perasan dia kurang minum air..buang air besar pun cam sembelit.. aktiviti dia cuma makan & tido or lepak..

    aah rasa nak bawak gi vet kerajaan kat cheras tu.. tapi i sedih la bila kat ‘anu’ dia kena cucuk ngan catiter utk kuarkan kencing masa kat MC ari tu..kesian tak sanggup tgk dia mengiau2 panggil i masa nak tinggalkan dia kat spital..

  120. mohd asneh Says:

    alala,
    smartheart tu yang bahaya. byk kucing kwn terkena batu karang bila makan smartheart, rasanya kena htr jumpa vet juga la…lps tu baru bagi dia makanan khas utk kucing yg kena batu karang… kucing jantan mg ada risiko batu karang…apa lagi kalau kurang minum air…sabar ja la, apa pun try ur best

  121. ramlan Says:

    hai kawan2…

    kucing saya makin besar…5 bulan….bulu dia cam tak sama panjang…lepas mandi…kena hairdryer….kebanyakkan bulu dia yang panjang tu nampak tak cantik….nampak berdiri…

    ada tak grooming centre…kl area….untuk adjust balik bulu2 dia….

    berapa cost ek? ada sapa2 pernah buat?

  122. mohd asneh Says:

    ramlan,
    kucing u membesar mg akan berlaku pertukaran bulu jadi jangan risau la ikut saja proses seula jadi yang penting jangan dia ada penyakit…pertukaran bulu tu la menyebabkan tidak sama panjang…perlu bersabar just tunggu dan lihat…lagipun bukan u nak pg cat show kan…tak perlu la cari tmpt grooming tapi kalau nak juga mungkin u bole pegi sri petaling kedai jimy tapi tak tau pula cajnya berapa…alll the best

  123. bongsu Says:

    asneh,
    nak tanya…kalo kucing umur sethn lebih perlu tak nak suntik ape2? sebelum ni tak pnh kena suntik.

  124. mohd asneh Says:

    untuk kebaikan n pertahanan badan dia mghadapi penyakit bagus kucing tersebut d vaksin…membantu dlm membina sistem imun dia mghadapi penyakit…

  125. ramlan Says:

    ok bro asneh…
    tq.

  126. bongsu Says:

    ok tq dr asneh. kamu ni da mcm konsultan blog jarey lah.hehehe..bagus2.tuan tanah mana? 🙂

  127. mohd asneh Says:

    tuan tanah sibuk…. mgurus kan kerja dan anak hehehhe apa pun alll the best buat ja mcm rumah sdri…hehehheh

  128. bongsu Says:

    yela…asalkan tuan tanah tak halau kite dr sini kan…hehehe

  129. vet.nani Says:

    i like this blog..em proud of the owner of dis that love cats so much..

  130. lia Says:

    mo nanya dunk !!!
    bulu buntut kucing saya keras. saya mandiin ga bisa masih keras juga kaya kena permen karet gitu tapi bukan kena permen karet.
    kira- kira pake apa yach !!!!

  131. mohd asneh Says:

    alalal
    mau juga tolong bagi pendapat…tapi masalah komunikasi la….hehehhehe

  132. Siti Nurashikin Says:

    Hai semua penggemar kucing…
    Saya baru beberapa hari bela kucing parsian.
    Seronok sgt2!!!
    Blog nie mmg byk membantu terutamanya masalah bulu gugur, pemakanan n cara pemandian die!
    Good Luck buat semua penggemar kucing!!!

  133. xida Says:

    terima kasih pd blog ni coz byk mbntu dlm penjagaan kucing saya..tp sayang mgu lepas saya bwk kucing saya pulang ke kg dlm perjalanan saya xcident, sangkar terbukak dn kucing tu pn hilang…sedih sangat….harap2 ada penganti nti…

  134. Shazliza Shafei Says:

    Hi sume! Selamat Hari Raya AidilFitri…

    Saya nak tanya, btol ke xbagus kalau kita spray ubat kutu kt bulu kucing? Saya tanya doc vet n dia x recommend guna spray sebaliknye dia syorkn bg injection.ye ke?

  135. mohd asneh Says:

    spray lagi baik..kalau injection tu biasa diorg pakai ivermectin… biasanya 2 kali tu…takut ada effect dekat ginjal kucing, kalau spray d luar saja atau plg mudah pakai SPOT ON frontline bubuh saja d leher kucing berkesan utk 5 minggu….

  136. siso Says:

    Salam…
    Baru-baru ni i beli 2 ekor kucing persian. Jantan dan betina. bila dah berumur 3 bulan, i tengok yang jantan tu menjadi gemuk tapi yang betina kurus je. Bila i gosok-gosok badan kucing betina tu dengan tangan, banyak bulu yang gugur. Nak tanya pada sesiapa yang boleh bagi tips kenapa jadi macam tu…

  137. Shazliza Shafei Says:

    Thnx,En Asneh.tp xde effect ke kalau kucing tu jilat bulu dia?

  138. mohd asneh Says:

    shaliza,
    frontline spot on tu kena bubuh di atas leher kucing…tempat yg dia tidak boleh jilat on the spot…jgn risau

    siso,
    bagus u bawa kucing tu jumpa doktor…byk kemungkinan, bulu gugur mungkin berkaitan dgn zat makanan, kurus mgkn dia ada hairball.. apa pun yg terbaik jumpa doktor la… ataupun u try beli hairball control jenama TROY…cari d petshop

  139. amy yanti Says:

    sy ada sekor kucing..baru je jaga..berat 4.1 kg..bulu kembang..yang sedihnya,die ade kutu..dah beli ubat kutu titis tp x ok pun.. bulu nya banyak gugur..asal pegang je penuh kat baju n tangan kta..i bg mknan dlm tin..sb die x suka mkn menda lain..kucing ni rela berlapar dr mkn menda lain..help me..tp ade 1 perkara pelik kat kucing ni..kdang2 die bernafas laju..dan lidah terjelir2..sbijik mcm anjing..ade sape2 yg ade pengalaman x??hhaha

  140. amy yanti Says:

    klu kite spray ubat kutu kat kucing, klu kucing jilat ubat 2,mati ke?? risau..

  141. mohd asneh Says:

    kalu jenis yg spray punya mg tiada kesan kalau kucing jilat tu…brand Frontline plg baik

  142. julia Says:

    hai semua,saya baru jumpa web ni semlm.so nak tanya pakar2 ni,bakyak soal ni,1.kalo kite kasi(kembiri) kucing tu tanpa kawin dulu dia stress tak?
    2.cammana nak jaga lepas kembiri?
    3.brand smart heart tu ok tak yg kering mcm keropok tu?
    4.hubby ade cupe anak kucing rasa2nya baru 2weeks kat shophauses,die buang dlm beg plastik & letak air dlm bekas yg tinggi mcm mane nak minum(kejam org mcm tu pisah anak dgn mak),pastu saye suruh hubby ambik kucing tu,takut nanti kene baham killercat&anjing yg byk kat kws ni.saye pernah tengok killercat tu baham anak kucing sampai seminggu tak tido krn rase bersalah xdpt selamatkan anak kucing tu.kalo anak yg belum reti jalan tu mcm mana nak jaga?pertama kali saya bela,tapi hubby dah puas mkn tidur ngan kucing,tapi tak reti sangat dgn khasiat utk kucing.
    5.ade org tua2 dulu kate yg tak pernak jumpa brand mkn mahel2 tu,kalo nak bagi bulu kucing cantik&lebat kena bagi kuning telur rebus ayam(coz kuning tu adalah bulu ayam)betul ke? saye dah cube utk hemo2(kucing biasa,berbulu lebat pjg2inci,kaki pendek)memang lebat&berkilat masa umur3-8bulan,tapi bila besar bulunya gugur,pudar&kering.dah besar xnak lagi mkn telur kuning tu hatta telor omega lagi.
    6.kucing jenis ape ye kaki pendek?hubby kate kucing jepun betul?(japanes short hair).
    ni aje dulu nanti kite tanya lagi k…harap ade jwp soal2 saye coz nak tau sangat dgn segera, kite ada anak kucing yg perlu jagaan rapi….kesian kalo tuan2&puan2 tengok keadaan die mesti nangis punye,seharian cari mak die xnak nyusu,puas d pujuk,last2 letak susu kat jari kite die 2ekor tu jilat,comel.tq.

  143. Ayu Says:

    hai semua..
    ayu ade kucing DLH..bulu dia memg panjang btul..ayu mandikan dia seminggu sekali coz ayu bekerja dan xde masa.
    hantar buat grooming kt petshop sebulan sekali jer..nak buat sendiri ayu tak pandai..
    ayu ade baca ramai yang buat grooming sendiri kat rumah..
    bole x sesapa share sikit how to groom kucing sendiri..
    ape langkah2nye dan ape peralatan yang diperlukan..
    rasenye lagi murah buat groom sendiri dr hantar ke kedai..
    hope to hear soon…

  144. mohd asneh Says:

    julia,
    byknya sooalan…kalau kucing jantan senang ja tu…tak perlu jagaan rapi klinik akan bagi ubt…tdk akan ada stres la jgn risau…kitten tu u pg mana2 petshop beli puting dan susu khas utk binatang, biasa yg plg baik brand MILKADOG atau pun ANIMAC…u btry ur best la utk selamatkan anak kucing tu…pasal makanan kucing apa2 saja makanan supermarket mg tdk baik untuk kucing terutama kucing jantan…biasa akan dapat batu karang kucing jantan yang makan makanan supermarket termasuk smartheart tu…makanan jenis ni byk kandungan garam..garam ni akan menjadi batu karang…berkaitan dgn telur saya tdk pasti…kalau susah sgt u bagi saja kucing u makan ayam rebus kosong setiap hari…kucing sebenarnya tdk poerlu diberikan makan nasi sbb karbohidrat bukan keperluan makana kucing…jgn bagi makan ikan sbb kdg ikan mengandungi bakteria yg tdk sesuai dgn kucing…apa pun all the best…bulu gugur kdg sbb kekurang protin…kucing pendek kaki MUCHKIN.

  145. julia Says:

    tq 4 info,byk benda saye boleh tau,brand milkdog tak ade kat cni yg ada nikki,tu je ade jual kat pet shop yg paling dekat,kalo cari d vet jauhla..kitten tu dah seharian tak nyusu.sekarang dah ok…rupe2nye kitten tu cirit coz kite bagi susu byk sangat,tengok die 2eko tu tak nyusu seharian tu yg overdoz tu…ha.(pendek jelah takut juling bace pjg sangat..he)tq.

  146. julia Says:

    eh lupelak…kucing biase tu bagi royal canin gak ke?local punye kucing.

  147. mohd asneh Says:

    julia,
    makanan mcm RC dan lain2 yg mahal sikit tu baik utk kucing…terpulang dgn budjet saja la….cuma jgn bagi makanan supermarket saja la…kitten tu bagi sikit2 minum bagi berulang2.

  148. mohd asneh Says:

    julia,
    ikut cara di //jahttps://jareycatlovers.wordpress.com/2009/08/04/susu-untuk-kucing/

  149. mohd sufi Says:

    ..akum..n hye… saye pening la… time kucing saket, duit plk xde.. yg seko tu cirit2.. yg 2 ekor lg ade kutu… yg cirit tu dh dehydrate skit..nk g vet xtau ktne.. kalo cmpurb skit air 100plus or glucose dlm air minuman die ok x???? bleh mati x?

  150. julia Says:

    hai,tanye lagi..he..ape sebab baby cat tu kencing mcm nanah?(maksud saye,kencing die warna hijau pekat)tapi die aktif,jalan merata tempat.ada tak ubat bagi bulu kucing tu panjang&lebat?

  151. mohd asneh Says:

    heheh julia,
    biasa kitten mg begitu najis dia…dia makan susu saja kan…tiada ubt untuk panjangkan bulu…kecuali keturunan…

  152. julia Says:

    terima kasih coz cepat bagitau,takla saye risau tengok kitten tu kencing mcm tu,jimat luwek(duit)taklah bawak g jumpe vet dulu,nanti2lah..he..blh gak beli makanan2 kucing2kan..kan..

  153. mohd asneh Says:

    cukup 2 bulan u vaksinkan kucing….kutu pun kena jaga….alll the best

  154. dya Says:

    dya ada bela kitten DLH baka norweigen forest..warna putih n blue tym bli lu bulu dia lbat n warna putih cantik skarng jd kuning cm kotor since dya kurung dia n dia berak cair habis kna satu badan then dya mandi kan dia…tym 2 pn bru je vaksin kan dia dr x bg mandi tp da 1 bdan kne taik dya mandi ngan air suam…2 ke sebab bulu dia x cntik?..n x bhaya ker dya termandikan dia lpas vaksin?…dia sgt aktive n kalu terlebih excited berak rata2..cam ne nak ajar kitten yang over excited ni jerey?…help mee!!

  155. mohd asneh Says:

    dya,
    vaksin kalau pakai brand MERIAL 3 hari dah boleh mandi,..kalu brand lain atlest seminggu…berak merata2 dgn over aktif tiada kaitan tu…kalu berak merata cirit birit tu…mgkn u tukarkan makanan tu la cirit….ajar kucing mgunakan cat litter…kurungkan dia smpi dia reti gunakan pasir tu…

  156. dya Says:

    macam mane dgn bulu dia..dulu mase ambik bulu kmbng wane bulu pn pure white tp skarang bulu tobby da wane kekuning2an…camne nak bg dia putih balik..kene g enjet orr syampoo kan je???

  157. dya Says:

    one more thng..umur tobby da nak masok 3 bln tp badan cm 5 bulan…masih terlalu awal ke nak train tobby guna toilet bowl,coz senang t flash je..

  158. TOKNEK Says:

    Hello hai,
    Salam perkenalan dari toknek

    Toknek baru jumpa blog ni..bestla..
    Toknek ada 9 ekor kucing kampung + kacukan..
    Banyakla yang toknek dapat ilmu dari blog ni..
    Salam

  159. nora Says:

    salam..
    sy ade kucing warna putih n bulu lebat..
    susah nak mandi kan die coz mulut die bising..
    die ade kutu n bru baik dr fungal..
    masalahnye, kulit die kotor..da try gosok kulit die tp kotoran tu xnak tanggal..
    doktor ckp klu kulit die kotor nt penyakit fungal die datang lg..
    so ade sape2 yang leh bagi nasihat or tips..
    tq

  160. mohd asneh Says:

    nora,
    kalu susah sgt htr kat mana2 petshop utk grooming dia lps tu pastikan setiap minggu mandikan dia…plg kurang 2 minggu sekali mandikan…kalau yg bulu tebal mg gtu…kena rajin all the best

  161. nora Says:

    ok..tq..lg 1 nak tanye, kucing sy penah jatuh tingkat 4 so doktor xkasi die mengandung takot die xleh bersalin normal sbb kesan dr jatuh aritu..spt kate jarey klu bleh kasi kucing tu merasa sekali alam “perkahwinan” b4 dikembiri..klu kite kembirikan die tanpa kawinkan die dulu xpe ke?

  162. mohd asneh Says:

    tak pa u try la bagi dia mgawan….doktor tu bukannya tuhan kan….taka salah try…apa pun kena hati2 juga la…siapa tau betul kan apa ckp doktor tu…pasal kembiri tu semuanya terpulang dgn u sdri bila mau buat samada slps beranak atau pun sebelumnya…alll the best

  163. mieow Says:

    asneh,

    sdh ku kol kak joriah tu, dia mau bagi sya kucing dia tpi cm tua sdh tu.. and sdh di kembiri.. tdk mau la sya .. kalu buleh sya mau anak kucing, utk di main2 di sayang.. hehehe..

    sepa2 yg ada anak kucing mau di jual murah2, hrga dlm 250 ka..heheh.. nda mampu beli yg mahal2.

  164. mohd asneh Says:

    ko tgk dulu kucing tu…kalu mau di sayang2 mg kucing kembiri la plg manja n plg gumuk n comel…blm tgk blm tau

  165. mieow Says:

    asneh,

    bikin apa kalu sdh 1 tahun lebih.. kalu sdh mnja sma tuan nya.. bukan mnja sma tuan baru.. heheheh

  166. mohd asneh Says:

    belum cuba blm tau…ada kucing jenis yg mudah mesra…

  167. farawahedah Says:

    kucing ana yang walid ana belikan tu mudah mesra… kena selalu belai dia dan kita sendiri kasi dia makan.

  168. shakira Says:

    hai..
    sy mpunyai s’ekor kucing parsi..
    dan dia m’punyai mslah k’guguran bulu yg byk..
    apa yg ptt sy lakukan..

  169. mohd asneh Says:

    baca komen ni semua dari atas ke bawah… byk pendapat yang boleh digunak pakai…alll the best

  170. dya Says:

    Name: amisha
    Email: so7_edaya@yahoo.com
    Telephone number: 017-6528054

    Text:
    saya ada norweigen forest kitten male telah dewormed n vaksin 2x..d.o.b
    24/8/09 sngat besa,bulu lbat mnja n playful,toilet train..
    sya akan bagi sume brg2 dia:
    1)SIKAT
    2)COVERED TOILET YANG COMEL
    3)CARRIER CAGE yg multipurpose
    4)CAGE BESAR
    5)TMPAT MAKAN YANG MEMANG MULTIFUNCTION
    6)PASIR wangi
    7)UBAT MATE
    8)SYMPOO ANTIBACTERIA
    9)2 CHOcKER N TALI TK BWK DIA JLAN2
    10)makanan r.c n aims
    11)bed n pillow
    12)sumer mainan dia

    harga rm 1200nego
    BLH NEGO COL AMISHA 017-6528054
    SAPE CPT DIA DAPAT!!!!
    BWH NI PIC DIA TYM UMR 2 BULAN

    Price: RM 1200nego

  171. capix Says:

    cm mane nk tau yg itu kurab n itu ape ??? cm newh nk elak bulu kucing gugur???????????? terima kasih…

  172. mohd asneh Says:

    baca semua artikel ni….

  173. yulan Says:

    saya 5 ekor anak kucing..2 sudah mati disebabkan dia tak mau makan,pas tu berak cirit plak..pas tu mula lemah dan tak dapat
    d selamatkan!!!!!!! pas tu saya bagi ubat dan telah menyelatkan 3 ekor lagi…ubat yg saya bagi tu ialah ubat demam anak saya je!!!!!!!! bukan apa saya dari isnin sampai ari sabtu keja dan tak dak masa la..ari ahad cuti tapi klinik plak tutup., saya nak minta tlg kpd sesiapa yg tau tentang penyakit apa yg menyerang kucing saya!!! ada sapa yang boleh membantu saya? kucing saya jenis siam!!!!!!!!

  174. mohd asneh Says:

    yulan,
    cuba bagi kucing u makan ubat cacing…(khas utk kucing) beli di mana2 petshop…jangan bagi ubat demam dengan kucing sbb parasetamol akan merosakkan kidney kitten tu….biasa cirit n tidak mau makan biasa disebabkan oleh 2 penyebab…virus dan kecacingan…u try la…once umur dia melebihi 6 minggu u dah boleh vaksinkan kitten tu….

  175. Bryan Arthur Says:

    Salam..to all cat lovers,hye..just want to share my prob here…saya ada anak2 kucing parsi yang baru lahir,they’re 5 of em..umur x sampai sebulan lagi..berumur 25 hari…so three of them ada masalah..bulu gugur,seekor tu bulu dia gugur bertompok2..and yang satu tu..bulu dia gugur banyak sangat..sampai kulit dia kelihatan,yang satu lagi tu bulu dier kelihatan seperti bertelur kutu..im not sure wther it was a kutu…byk tau kat bdulu anak kucing tu..ia berwarna putih seakan2 telur kutu…how to get rid of that?..kesian sangat dengan baby2 kucing tu…what should i do??any med shud i give to this kitten?or how?please help me..

  176. mohd asneh Says:

    bryan,
    kutu la tu….u beli spray kutu FRONTLINE, kitten umur 3 hari sdh boleh spray dgn ubt kutu ni…ibu kucing pun u spray sekali…buat ulangan selepas 2 minggu….all the best

  177. Bryan Arthur Says:

    Thx Asneh….and 1 more thing… when we can start bagi mandi anak2 kucing parsi ini?umur?and how to bath this little creature?since they all masih fragile lagi….

  178. mohd asneh Says:

    umur sebulan pun boleh mandi sudah tapi dgn syarat gunakan air suam dan keringkan dgn hair dryer, tapi sebenarnya kitten di bwah umur 2 bulan biasa masih di bawah jagaan rapi ibunya biasa tidak perlu dimandikan pun kecuali dia terkena najis…tapi lain org lain caranya kan

  179. Bryan Arthur Says:

    Owh ok Asneh..u help me alot…thx bro..ehehe..my persian kittens sudah pun masuk 27 hari…so kalu dah sebulan i can bring all of my kittens to vet untuk deworm kan durang rite?selalunya dkt vet diorg charge brapa seekor untuk satu suntikan?..and as i now,suntikan deworm akan dilakukan every month selama 3 bulan dan sekali setahun selepas itu..btl ka?

  180. mohd asneh Says:

    bryan,
    bukan deworm tu…vaksin…biasa jbtn haiwan plg murah rm21 seekor termasuk deworm…kalau klinik swasta biasa dia suggest 3 kali vaksin diikuti dgn ulangan setiap tahun. kalau jabatan haiwan biasa 2 kali vaksin then ulangan setiap tahun. umur 6 minggu boleh vaksin sudah tetapi bergantung dgn keadaan kitten tu la kalu yg gemuk sihat boleh la vaksin awal…tapi kalau kecik better umur 2 bulan la…

  181. aie Says:

    Hi korang,..
    aku nak share jua la ttg kucing aku.. kcing aku ni besa ja tpi baka siam kot, bulu pendek ja cam kcing besa tapi mata hdung telinga tangan n kaki n ekor wrna htam blang puti.. aku jmpa kcik lgi (okt09)… enway bkn 2 problemnya.. kcing ni aku rasa ada masalah jiwa la, hyperactve sgt… sjak kcik aku bela ia jahat sgt x ble ucap2 blu trus ia terkam gigit n ckar (klu d biarkan smpai luka d buatnya)… 1st aku fkir coz ia anak kcing tapi smpai skrg ia mkin mjdi2 krn ia mkin besar n kuku n giginya mkin tjam.. kadang2 ia akan blari2 mcm kjar smething yg xda pun tp masalah lgi coz ia akan mlanggar apa sja ( meja, bangku org) n mula la mgigit n mcakar ( can u’ll imagine??) ble kata kcing ni sgt xtrem.. aku da byk bela kcing tpi yg ni lain skit (famly aku pun stuju).. aku nak tanya korang la, MEMANG ADA KUCING GILA KA???.. risau aku ni ttg msa depan kcing ku.. lai satu kcing aku ni betina, nnt xda yg bkenan.. huhuhu…

  182. Bryan Arthur Says:

    Salam…hye all!!..by the way..Happy Chinese New Year 2010!!! 😛 ehehhe..like this…nak tanya ni….how nak bagi cantik bulu2 kucing persian ni?? i mean selain dari sikat bulu,shampoo dier..what else yea should i do..take suppliments?vitamin?what brand?help me guys…

  183. mohd asneh Says:

    bryan,
    baca semua komen di artikel ni….

  184. acap Says:

    sye ade kucing parsi bulu tebal tpi dah bnyak bulunye gugur..

    ade yg ckp sbb die stress asyik ddk kt dlm sngkr je…

    ade yg ckp kne kawinkan die bru bulu tumbh smule.. & mandulkan(jantan)..

    kalu sye mandolkan rugila sye bli kucng mahal2 kne mandolkan,(saye nk buat bake)..

    kalu nk kawin kan xboleh sbb kucing betine sye tgh mngandung..

    (ade cara lain x nk kasi blu die ok baik??

  185. wan Says:

    1st of all u bg kucing u makan apa? sy cdangkan u bg supplement utk bulu kucing awak tu.. bagi dia makan brewest yeast…

  186. man Says:

    sekarang aku bagi IAM+whiskas (dry) yang digaul dgn whiskas tuna(pek)..tapi still gugur..beratus jgk hbs beli mkn kucing2 aku ni…satu rmh pnh ngan bulu..
    ada tak cara x mau bg bulu gugur tp jimat belanja…setakat IAM yg beratus tu menggigil jgk aku nk beli tiap bulan…sama mahal ngan byran kereta aku sebulan..heheheh..sori,bukan kedekut,tapi saja mau berjimat..

  187. ayu Says:

    i punye kucing jenis kucing parsi…bulu dia gugur melampau2..setiap ari sikat pn still gugur lg…slalu mandikan…last2 xtahan lepaskan dlm umah sebab xlarat nk bersihkan bulu2 dia..sebab i bekerja… kurung je dlm snagkar…mungkin betol la faktor pemakanan, cuaca yg panas..jd punca…tp i nk tau shampoo ape yg bagus untuk kucing parsi..makanan plak brand ape yg bagus..i bg kucing i mkn smart heart yg iklan dlm tv tu…bg pendapat ye…

  188. ayu Says:

    kepada sesiape yg stay area melaka & yang tau kt area mana yg ada global pets sila bgtau ye..aku nk anto kucing aku mandi kt sana…dulu time kt JB aku tau kt mana ada global pets …kt tmn u…sekor rm25 je..siap trim kuku lg…memang bersih la..

  189. mohd asneh Says:

    man & ayu,
    bagi saja kucing u makan dada ayam rebus…jgn bagi makan makanan supermarket mcm frieskies,wiskas, smartheart dll…makanan supermarket ni mgandungi byk garam kucing jantan biasa akan kena batu karang jika makan dlm jgka masa pjg. garam tu juga menyebabkan bulu gugur. skrg ni musim kemarau jadi normal la kucing gugur bulu sikit….syampoo apa pun boleh janji syampoo utk binatang…kecuali utk persiapan mgikuti cat show kena pakai yg mahal sikit la…cuba mandikan kucing plg kurang 2 minggu sekali kalau dapat tiap2 minggu lagi la bagus…apa pun all the best

  190. SINAKAL KIDZ Says:

    SALAM……HI SAYA BARU MSK DLM BLOG NI….SAYA ADE 33 EKOR KUCING DI RUMAH TAPI 5 EKOR DH HILANG….SEDIH SGT…TU PUN BARU 2 HARI LPS KUCING SAYA BERANAK XTAU PUN DIE MENGANDUNG JENIS PERUT GEMUK N SLALU AKTIF JEK TETIBE BLK DR KLAS MAMA CKP ADE ANK KUCING BARU LAHIR…PELIK GAK SAPE YG HAMIL…DLM BILIK ADE 4 KUCING BETINA YG BLEH JD MAK KUCING..LAST2 TNJK ANAK KUCING2 KAT SUME KUCING BETINA TGK2 YG AKTIF2 RUPENYE JD MAK..HEHE LPS MKN DIE TRS GIGIT ANAK DIE BWK MSK ALMARI SUSUKAN XSGKA BTL DIE YG BERANAK MUJUR ANAK SEKOR JEK RISAU GAK KALO ANAK BYK2 BKNPE NAKAL SGT X MCM MAK KUCING SLALU PANJAT ATS ALMARI LARI2 MMG XLAYAK LG LA JD MAK….SAYA SAYANGKAN SGT SUME KUCING SAYA…ALHAMDULILLAH SEMENJAK SAYA MEMBELA KUCING 3 THN YG LALU…REZEKI KELUARGA SAYA SEMAKIN BERTAMBAH…MUNGKIN ADA HIKMATNYA…ADE KUCING YG DISELAMATKAN OLEH MAMA SAYA SBB KULIT DIA TERSIAT MAYBE KENA CAKAR NGN ANJING OR MONYET…DIE BERANAK DH 4 KALI KAT SINI ANAK 21 TP 8 JEK TGGL 5 HILANG YG LAIN MENINGGAL MASE KECIL…SAYALAK PNH BWK BLK SEKOR ANAK KUCING DLM 3 BLN NAIK BAS DR UITM KE KL, SIAN ASYIK TIDO DPN BLK KOLEJ…SKANG DH BERANAK 3 KALI…YG BESTNYA DIA SUKE SUSUKAN ANAK SKALI NGN CUCU DIA SKALI (ANAK KEPADA ANAKNYA)…ADIK SAYA PUN BWK BLK 2 EKOR ANAK KUCING TP TGGL SEKOR YG LAGI 1 MENINGGAL TP SKANG DH 3THN…GARANG NGN ORG LAKI JEK…MCM2 JENIS KUCING DH ADE KT RMH NI YG EKOR MCM KUCING PARSI ADE, MCM SIAM (JENIS GEMUK GEBU) ADE, EKOR KONTOT PUN ADE….PAPE PUN SAYA HAPPY SGT NGN DIORG SUME…CUME TAH BILA NK BWK DIORG GI KEMBIRI BKNPE RASE KESIAN LAK TGK KUCING KENA OPERATE….AGAK2 LAME X PROSES NK SEMBUHKN KUCING2…KUCING SAYA YG GARANG BULU KDG2 GUGUR PASTU TUMBUH BALIK PELIK LPS TUE GUGUR SMULA…XKISAHLA JANJI DIE SIHAT JEK…CUMA NK TNYA MCMMANE NK HILANGKAN BULU KUCING KAT PAKAIAN TERUTAMA WRNA HITAM…BUKANPE KDG2 BILA NK PELUK DIA BLEH TERLUPA LAK PAKAI BJ HITAM..DH JENUH NK HILANGKAN BLK…PENAT MEMBERUS PAKAIAN NGN BERUS SONGKOK…..

  191. mohd asneh Says:

    ada roller khas \di jual di petshop…beli ja…kalu tidak pun gunakan pita pelekat jenis besar (loytape) gulung di tgn then gunakan untuk mgambil bulu2 tu satu persatu…mudah dan murah

  192. zaleha rahman Says:

    salam semua, ini 1st time saya enter blog nie…seblum nie saya hanya baca saja ape2 inf pasal kucing…byk yg saya belajar dari sini….saya ade juga masalah pasal bulu kucing nie…seblum nie kucing saya tiada masalah dgn bulu dia tetapi semenjak bibik saya mandikan dia guna syampoo panteen bulu dia mula gugur. ade ape2 ubat ke utk elak bulu dia gugur…

  193. caty Says:

    pakai pantene??alahaii…sangat2 merbahaya untuk bulu kucing tu..dulu i pernah experimen guna shampoo manusia..akibatnya, bulu gugur dan kucing berkurap..sumpah tak buat lagi..so, pakaikan je shampoo untuk kucing..kadang2 bulu gugur sebab ada masalah kulit…maybe ada kurap atau kutu..apa2 pun sila jumpa dokter ye..hehe

  194. zaleha rahman Says:

    TQ caty..fr the info, saya dlm dilema skrg nie….saya 2 ekor kucing jantan & betina , yg betina (baby)sya beli kat spca ampang dan yg jantan(ciko) sya ambil dr kampung bulu kembang..masa beli kucing nie blum di kembirikan sbb masih kecil masa tu umur dia 2 bln..spca kata akan kembirikan bby tu apabila usia dia 6 bulan..bila usia bby 6 bln saya xhantar pun utk dikembiri sbb kesian…dan skrg bby dah beranak 4 ekor pd 14/01/10, apa yg menjadi masalah saya nie bby mengandung lagi anak ciko…dan saya nak kembirikan bby & ciko tapi xsampai hati…lagi satu org selalu kata badi kucing nie kuat…tak efek ke…kat anak2 saya nanti…manalah tahu…minta tlg kwn2 kat cni bagi semangat sikit…

  195. zaini Says:

    Asneh … kasi tau sama jarey buka lagi satu posts… jual beli kucing la hehehe tapi between kite je la jgn bukak cam mudah.com.my gitu huhu so ade gak peluang member yg selalu berkunjung kat sini peluang utk jual beli kucing or aksesori yg perlu … amacam

  196. mohd asneh Says:

    hehehhe bgs cadangan tu, tapi yg satu ni pun ndak cukup tgn jarey mau urus,dia buat blog ni time blm ada baby, skrg tak cukup tgn sudah dia tu, jual kucing/aksesori pakai facebook saja la masing2 buat akaun FB

  197. jbeepokka Says:

    assalamualaikum..hey sya bru je nak berjinak2 dlm web ni… emm nak tanya ckit….if kita bge kucing kita mkn choclate blh mnyebabkan bulu dia gugur tak?? tq =))

  198. mohd asneh Says:

    🙂 bagi kucing u makan daging saja la…coklat tidak termasuk dalam menu kucing….hehehhe

  199. nadya Says:

    hye..
    nk tanya la …kucing parsi i ni bg mkn blackwood? ok x ?
    masa dia kecik i bg mkn royal canni tu then now i bg mkn blackwood+whiskas kit? or juz bg dia mkn blackwood je?
    need ur opinion plz….

  200. mohd asneh Says:

    ok la u bagi blackwood tu, makanan bagus tu…jgn bagi kucing u makan makanan supermarket..boleh myebabkan batu karang pada kucing, sekali sekala bagi bagi kucing u makan dada ayam rebus kosong utk tukar2 selera

  201. akma Says:

    hai…kt mane i bleh cari klinik haiwan(kerajaan) di area kuala lumpur or selangor???please..

  202. zaini Says:

    ermmm kalau kat selangor tu try tanya kat jabatan haiwan kat shah alam sec 15 kalau tak silap laa… call je pun boleh tak la susah nak cari 103 kan ade huhu

  203. sue Says:

    kalau cuaca yg panas boleh menyebabkan bulu kucing gugur juak erkk? kucing saya jenis kucing dhl..

  204. zairi Says:

    salam

    en asneh..sy punya kucing bulu dia skrg gugur bila diusap…
    pastu bulu dibadan mcm bergumpal di sekitar badannya…smpi ke ekor
    dah nampak togel kucing sy tu..apakah penyebabnya…kecian sy tgk dia…perlu hantar untuk grooming untuk buang bulu yg bergumpal…sbb sy penah gunting bulu tersebut hingga ke kulit…
    tkt nant tergunting bhgian kulitnya kerana x nmpk coz bulu dia panjang

  205. zairi Says:

    kucing(betina) sy tu nmpk mcm x membesar mcm kucing lain…
    bulu saja yg dah panjang…umur dah hampir 9 bulan..

    sy bg mkn rc

  206. mohd asneh Says:

    zairi,
    kucing betina biasa mg slow sedikat pembesarannya..asal dia sihat ok la tu kdg kita tidak perasan dia membesar sbb tiap hari kita tgk,…kucing bulu panjang kena sikat tiap hari dan mandikan plg kurang 2 minggu sekali…kalau tidak mg akan berkumpal terpaksa dibotakkan…boleh gunting guna mesin supaya rata bila tumbuh nanti…

  207. nuar Says:

    salam,

    saya ada sepasang kucing persian,umur dah 2 tahun,masalahnya sampai sekarang tak pregnant,yg jantan selalu panjat bila masa betina datang heat,,tp dia bukan adik beradik..ada sapa2 boleh bg info?

  208. mohd asneh Says:

    nuar,
    panjat tidak semestinya jadi…kdg jantan mg lambat pandai mgawan…mungkin baru belajar tu …apa kata u kawinkan kucing betina u dgn kwn punya matured male…kalau persian biasa lambat nak mgandung tu….sabar saja la…lagi satu kalau kucing obesiti pun biasa kurang subur

  209. nuar Says:

    Thanks bang bg info,minggu lepas sy hantar yg betina tu kawin dengan kucing kawan..klu obesiti tu,nak buat mcm mana supaya berkurangan..

  210. leen Says:

    hye…
    Sy ade sekor persian umo dlm 3bln.arini sy hntar dia grooming..doc bgtau kat dlm telinga kucing sy ade kutu.dia ambil sample n bg sy tgk thru mikroskop..mmg byk kutu n telo kutu.doc suggest bg injection.then after 2 weeks dia suruh dtg lg.biasenye klu kucing ade prob kutu..brape kali dia kene inject??
    lg 1..kucng sy blom pnah di vaksin sbb sy baru saje beli dr pet shop..ape yg sy tau vet suggest bg 3 kali vaksin dn diikuti staun skali.bole ke klu kte vaksin skali saje sbb sy rs kesian klu dvaksin 3 bln berturut turut dlm staun utk kitten umo 3bln.sbb sy dgr lepas inject dia akan lemah n x active mcm slalu.tq ;D

  211. mohd asneh Says:

    nuar,
    obesiti ni kena kawal makan dan bg senaman tapi mg payah mau kurangkan tu

    leen,
    injection kutu biasa 2 kali…vaksin tu kena buat juga la..kalau u tak buat nanti kucing u tiada imunisasi terhadap penyakit…bila kena penyakit susah mau sembuh…u dapat info yg salah berkaitan vaksin…mana ada kucing kena vaksin lemah….

  212. pokme5283 Says:

    1st,thanks to mohd asneh sbb lyn karenah pembaca2 semua(kadang2 sy tgk soalan tu sama/berulang jer)so…pastikan anda baca dari mula,sbb mungkin jawapan anda dah disiarkan sebelum ini..sian kt brother kita ni nk jwb satu2..jarey x ok lg ke(dlm pantang lg ke??)..kucing saya ni sama cm diaorg gak(bulu gugur)..dah bg mkn IAM(still same)..agaknya mungkin ‘stress’ sbb dok dlm rumah aje(maklumlah apartment ni mana ada tanah)nk berkeliaran..rumput pun x ada..

  213. pokme5283 Says:

    Punca bulu gugur mengikut turutan :

    1-Fungus/kutu/jangkitan kulit(kegatalan )
    2-Pemakanan(elakkan bg mknn murah dr supermarket &
    berminyak)
    3-Suhu(terlampau panas/kering)
    4-Bulu kering(syampoo x sesuai)
    5-Stress(terkurung/boring/tiada pasangan)

    jika semua diatas dah solve,mungkin masalah tu akn settle..
    kucing saya mungkin di nombor 5 skrg…so kucing anda dlm kategori nombor berapa?

  214. farid Says:

    hai,bulu kucing blh m’yebabkan alergi..sy pernah m’alaminya..seksa sgt..

  215. leen Says:

    ok thnx en asneh..nnti sy akn hntar dia pi vaksin. ;D
    En asneh…skrg sy bg mkn rc..ingt nk tular ke evo tp td bile tnye vet ok ke x..dia ckp RC is d best.evo ok tp lbh protein..takut panas skit.whats ur opinion?..
    susu brand ape yg bagus utk kitten umo 3bln?klu TURA brand ok x?..tq ;D

  216. nuar Says:

    Thanks so much mohd asneh,

    – Mcm mana nak bg kucing senaman ?
    – Apakah tanda kucing obesiti ?
    – Biasanya berapa lama kucing jantan muda persian pandai mengawan ?

    Maaf banyak bertanya..

  217. mohd asneh Says:

    leen,
    apa pun makanan selain daripada jenama supermarket ok…evo mg tinggi protien..tapi ok juga kalau campurkan beberapa brand dan kalau nak tukar makanan buat secar ansuran supaya perut tidak upset. kitten lbh 2 bulan sebenarnya tidak perlu disusukan sudah…pendapat saya kalau mau bagi susu jenama MILKADOG yang terbaik…byk pilihan sebenarnya di petshop.

    nuar,
    senaman ajak la dia joging ka buat tmpt memanjat ka…pandai2 la :), obesiti biasa kalau kucing terlalu gemuk sampai perut dia berlemak…dan tidak cergas…kucing jantan persian biasa ambik masa smpi 2 tahun baru mau mengawan…sabar saja la…dan ada yg tidak mau mgawan langsung

  218. leen Says:

    hehe..2 lh en asneh sy saje je bagi dia susu..2 pon sehari skali.nak pulak dia minum.ingt nk bagi dia gemuk ckit..

  219. fieza Says:

    hai…

    kucing jantan saya kerap gugur bulunya walupun di sikat selalu. dan selalu ad tompok hitam di hidungnya (mungkinkah daki???). sy kerap bersihkan menggunakan cotton tetapi akan hitam semula. saya mencuba iams untuk diberi pada kucing saya. bpekah sukatan yg sesuai untuk kucing dewasa n kitten?

  220. mohd asneh Says:

    fieza,
    kucing ni makan balik2 jadi tdk perlu sukatan…bagi saja dia makan berapa banyak yg dia mau…

  221. bongsu Says:

    asneh, aritu sy bg kucing sy minum susu segar. sampai skrg dia skt perut cirit birit.kesian sgt dgn dia.tak tau nak buat mcm mana. esok baru nak bawak pegi klinik…arini 1 hari dia takmo mkn…any advise?

  222. mohd asneh Says:

    bungsu,
    kucing tidk boleh minum susu khas utk manusia…kalau nak bg minum just bg susu khas utk kucing, kalau cirit teruk smpi tidak terkawal better u jumpa vet, kalau sikit u try bagi dia ubat cirit birit manusia…LIMONTIL….cari d farmasi..belah dua ubt tu cairkan then bg gunakan picagari bg kat kucing u…sekali sehari…all the best

  223. bongsu Says:

    alamakkk…mmg salah sy la kan. tp dia sgt suka susu tu.ok thanks asneh byk bantu.sy akan pstikan kucing sy sembuh cepat..

  224. fara lyana Says:

    salam..sy ada kucing persia yg berusia 3 bulan..sy bru ja membela nya, kemudian dlm masa sehari gitu kucing sy kerap bersin..kemudian sy membawa nya ke klinik n doktor mmberi kn suntikan antibiotik n flu selama 3 ari berturut2..apabila hari ke-3, sy dapati ada kurap d bahagian pp kanan kucing sy..adakah d sebab kn faktor tempat yg kotor ataupun kaki kucing yg pijak air kecil selepas dy membuang then menggaru d tempat pp tersebut?? sila jwb..:)

  225. mohd asneh Says:

    fara,
    refer artikel ni……https://jareycatlovers.wordpress.com/?s=fungus

  226. fara lyana Says:

    mohd asneh, thanx 4 d url..:)

  227. kajol Says:

    haluu… sy baru jek terpandang blog ni, mmg best giler n byk info..
    cik asneh atau jerry… tlg la sy ni!! sy btol2 kusot ngan cat (miechan) sy skang ni.. die betine,besdey die 1/1/2009.. die x penah kluar dari umah n fobia dgn kucing2 lain.. mcm perasan gangster, klu nampak kucing lain mesti die nak cari psl.. masalh sy skang:
    1) die x bleh langsong bgaul dgn kucing lain n suke cari psl.. maybe psl die slalu kene kurung ke? (gangsterisme)
    2) die ade kutu yg byk mlampaui batas, sy da spray (beli kat petshop) kat satu bdn die..tp ttp x berhasil.. kutu siap lompat2 kesukaan lagi.
    3) habis 1 bdn sy n husband kene gatal2 n merah2..bise sgt.. adekah 2 kene kutu die yg lompat2 tu atau hama die?
    4) sy igt nak kembirikan die, tp sy x smpai ati.. sy takot berdosa..x berdosa ke? ramai jantan nak die,tp die just ngintip kat tingkap jek..sian sgt.
    5) sejak dari die kecik sy bg mkn iams.. tp mcm xde ape2 effect pon,makin x nak dgr ckp ade la.. berlagak btol! skang ni sy baru sminggu tuko friskies,tp setlh bace info2 kat sini, sy mnyesal plak.. tp selera mkn die bertambah bile die mkn friskies..tu yg sy serbe slh ni..
    6) sy ade niat nak biarkan die kluar umah coz die slalu mberontak nak kuar umah..tp sy takot die x blk umah lg.. sy penah jgk kuarkan die jenjalan sesama tp bile die da kuar umah die da lupe daratan, die x nak ekot sy, die cakar tgn sy pastu die marah2..(yg bunyi2 mcm gado tu).. kuang hajo btol!
    tlg la selesaikan masalh sy ni… kusut n buntu ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

  228. fara lyana Says:

    sy nk tanya ne, kalu kucing kita biarkan kt kurungan je..x bg efek ke kt kucing kita?? takut2 nt kucing jd sakit ke..

  229. mohd asneh Says:

    kajol,
    u try bubuh ubat kutu REVOLATION 6 atau FRONTLINE Spot On…berkesan utk mgatasi kutu…bubuh setiap bulan utk mgawal kutu…

    fara,
    kalau kucing tu biasa berkurung tiada masalah tu tapi lebih elok jika berlepas..atau u lepaskan sekali sekala

  230. fara lyana Says:

    oww..mcm tu ke..n ada satu lg sy nk taw ne, sy bru membeli 2 ekor persian..tp yg sekor ne bulu dy x ada..botak area leher..nk taw, np dgn kucing tu ek? adakah masalah kurap @ gugur bulu? thanx en.asneh..:)

  231. Mak Nida Says:

    eeeeee…..takutnyeee,Tam&dabu mak umo dah lebih kurang 9bln,tapi slama 2 lah mak kasi deorg mkn friskies!!!!! & sejak 2 bln kblkngan ni plak mak kasi mkn yg dlm tin lak! cmmn ni??? mak takut la, ade efek pe2 tak kat deorang? Tam tna & dabu jate, plz dr.

  232. mohd asneh Says:

    ok tu, dah tau jgn bagi lagi la…bagi saja dada ayam rebus kosong

  233. mohd asneh Says:

    fara,
    asal jtiada luka ok tu…bubuh ubt kutu dgn kucing tu…mgkn bulu dua gugur sebab gatal dan dia mgaru…

  234. mohd asneh Says:

    fara,
    asal tiada luka ok tu…bubuh ubt kutu dgn kucing tu…mgkn bulu dua gugur sebab gatal dan dia mgaru…

  235. leen Says:

    hye asneh,
    Nk tnye..klu kucng muntah kluar mknan(rc) bile bngun tido..itu normal or ade prob?..tq

  236. mohd asneh Says:

    leen,
    kdg kucing mg akan muntah terutamanya kalau ada masalah hairball, dia muntah utk keluarkan kumpalan bulu yg terkumpul…kalau tidak terlalu teruk dan berkali2 jgn risau tiada masalah besar tu…

  237. fara Says:

    cik asneh..kucing sy berumur 3 bulan..mslhnya skg, napa kucing sy berbunyi mcm berdengkur dr dlm bdn dy? n bergetar2 je..adaka kucing sy selesma @ sakit teruk??

  238. leen Says:

    Ooo sy risau jgak takut ade masalah je.mcm soaln fara…kucng sy pon kadang nafas dia berbunyi esp bile dia tdo..nk kate selsema kat hidung dia xde hingus pon..n dia x bersin.mmg mcm 2 ke en asneh?atau sbb dia sejuk?..tq

  239. fara Says:

    tu la kn leen..2 ekor kucing sy yg persian ne berbunyi nafas dia..takut gak if ada masalah dalaman ke?

  240. mohd asneh Says:

    fara & leen,
    jgn risau selagi kucing tu sihat, kuat makan, tiada benda meleleh di hidungnya ok tu, yg penting vaksin complete dan dia cergas…kucing DLH terutama yg ada keturunan muka kemik mmg biasa begitu

  241. leen Says:

    fara : a’ahh sy pon risau jgak..
    En asneh : thnx so much en asneh..sib baek ade blog nie..ade jgak tmpat utk nk tnye2.byk info yg sy dpt kat sini.. ;D

  242. syahrul Says:

    Mohon bantuan, saya ader seekor kucing persian semi flat betina dan jantanya flat face. pada 14 April baru-baru nie female saya pun beranak hasil daripada perhubungan dengan jantan tsb, dapat 5 ekor anak.. namun setiap hari seekor pasti masti hingga semuanya. sintomnya anak-anak kucing itu menjerit-jerit dan badanya akan kejang-kejang lalu mati. Saya fikirkan mungkin ibunya tidak memebri susu yang cukup.. tapai apabila saya bagi susu kucing pun tetap mati. Sekarang ibu kucing tu bunting lagi dijangkakan pada early julai akan beranak..so any tips yang sesiapa boleh membantu.

  243. mohd asneh Says:

    shahrul,
    saya rasa anak kucing tu mgalami fading kitten syndrome….refer artikel https://jareycatlovers.wordpress.com/2007/10/22/mengenali-jenis-darah-kucing/

  244. syahrul Says:

    sedihnya..ini maknanya anak kucing yang akan dilahirkan pun tidak ada harapan untuk hidup, tolonglah mana-mana ubat yang boleh menguatkan antibodi ibu atau anak yang en.asneh tau, saya tak sanggup melihat kematian anak-anak kucing tu.. berbagai usaha dah saya buat antaranya memberikan zat iron bagi menguatkan hati kucing memberikan antibiotik atas nasihat dr. serta memberikan beberapa vitamin tambahan yang saya beli dari pet shop dan goverment vet. Ada ikhtiar lain yang boleh membantu ……

  245. leen Says:

    en asneh…sy pi vet td utk vaksin.then doc check ade ear mites lg.dulu kucng sy dh pnah inject (kutu)so td doc suggest guna ubat titis REVOLUTION 6% utk mengawal kutu telinga,cacing jantung,cacing kerawit n cacing gelang.1 pack ade 3 tiub..setiap bulan kene pakai 1 selama 3 bln.cume titiskn kat leher dia.
    Thru exp..en asneh pnah gunakan ubat titis ni x?..klu penah….ape pndapat en asneh..ubat nie bekesan ker?

  246. mohd asneh Says:

    syahrul,
    lepas ni jgn kawinkan dia dgn jantan yang sama…sebab akan terjadi perkara yg sama juga…bila dah sarat nanti u sediakan susu khas kucing yg terbaik jenama MILKADOG…dgn puting…jgn bagi kitten tu menyusu dgn ibunya biarpun sekli…lahir saja terus bagi susu tin…ada kawan berjaya menyelamatkan kitten dia dgn cara tu…tapi kena full time la sbb setiap 4 jam ken susukan kitten tu dgn botol khas yg biasa ada dijual d petshop…all the best mudah mudahan berjaya

  247. mohd asneh Says:

    leen,
    revolation 6 % adalah teknologi terbaru, ubat spot on yang mengawal semua kutu dan cacing dgn cara just sapukan diatas bahu kucing, saya pun menggunakan ubat ni tapi tidak kepada semua kucing saya sbb masalah kos yang terlalu mahal kalau u mampu mg ini yg terbaik. bubuh paling kurang 2 bulan sekali untuk pencegahan…untuk ear mite u boleh juga gunakan frontline spot on…titiskan setitik di setiap belah telinga then bubuh bakinya di bahu kucing…frontline murah sedikit berbanding revolution 6%. tapi frontline hanya untu kutu dan tidak membunuh cacing.

  248. syahrul Says:

    thank u en. asneh.. saya akan cari susu tu dan akan transferkan anak-anak kucing tu dari ibu dia seian…selamat hari ibu kucing ku…..Tapi kalau saya transferkan anak-anaknya tadi pada ibu kucing yang lain yang sedang menyusukan boleh tak. Coz saya kerja pegi pagi balik petang risau x sempat nak bg susu..ada pandangan…

  249. leen Says:

    ok en asneh..sy try abeskn 3 tiub nie dulu.smlm vet cume vaksin je..dia x deworm sbb ubt revolution tu dh tmasuk rawatan cacing skali.
    En asneh rase rawatan pencegahan yg menggunakn revolution nie mesti berterusan or guna jika perlu je?..sbb sy rs kos mmg tinggi..1 pack je rm98.00 susah jgak klu nk kene gunakn slalu.antara ubt revolution n bg kucing mkn ubat cacing mane yg lbh berkesan?..

    En asneh..last tme sy penah bgtau yg sy takut nk bwk kucng pi vaksin sbb sy dpt info ade kucng yg x active n lemah beberape jam slepas di vaksin.tp smlm sy tpaksa pegi jgak utk kebaikn kucng sy 2.bile blk umah..mmg dia x nk mkn,x nk main,nk dukung pon dia x nk..dia tido je.takut jgak bile tgk dia mcm 2.muka dia pon cam sedih je.
    Tp pukul 12.30 tgh mlm dia bngun.sy pujuk dia suh mkn n minum.siap angkatkn mknan n air dia letak atas katil sy.mula2 dia x nk…dia cume amek bau je.tp lame2 dia mkn n minum jgak…n dia dh buang air kecil.alhamdulillah,sy happy sgt.mlm 2 jgak dia dh mula lari2 n main mcm biase.dlm kul 2am baru dia tdo blk smpi pagi.
    Rupenye dia jd mcm 2 utk sementara je…sy risau sbb ade kucng kwn sy yg x active selama 2 ari selepas di vaksin.alhamdulillah kucng sy x lame mcm 2.ni my 1st exp..pasni sy dh x takut lg nk bwk dia pi vaksin.hehe.. ;D

  250. mohd asneh Says:

    syahrul,
    kitten tu mati sbb mgkn darah dia dgn ibunya tidak sama…keadaan ni bahaya utk 1 minggu pertama bula dah besar tak apa kalau di menyusu dgn ibu lain pun tapi better full time susu botol la

  251. mohd asneh Says:

    leen,
    mcm i cadangkan la bubuh 2 bulan sekali pun ok…lagipun kucing u seekor saja kan…kelebihan revolution 6 tu adalah dia boleh membunuh cacing jantung…ubat cacing biasa cuma bunuh cacing dlm perut…kalau kucing u indoor dan makan makanan kering saja…u boleh tgk keadaan…6 bul;an sekali pun buleh…tapi kira murah dah u kalau rm98…dekat sabah rm110 harganya hehehhe

  252. leen Says:

    ishh mahalnye kat sabah!..camni klu u dtg semenanjung..better u bli buat stock..hehe lepas abes lg 2 tiub nie..i rs i nk buat 6bln skali mcm u suggest psl kucng i indoor n mkn kibbles je.cume skali skala i bg dia dada ayam rebus.
    Thnx en asneh..klu ade soklan nnti i tanye lg yea..hehe thnx so much!

  253. kajol Says:

    mohd asneh..
    saya da letak la obat kutu tu.. tp kutu still ade….

  254. mohd asneh Says:

    kajol
    berapa hari dah…ianya bukan 24jam terus ilang…kdg yg tinggal tu telur kutu saja…

  255. kajol Says:

    saya gunekan frontline sejak umo miechan blom setahun, skang die da nak hampir 2 tahun.. maslhnye sy n husband abes kene gatal2 1 badan..sampai berkudis da..

  256. angah Says:

    salam sume…
    sy nak tya psal kucing sy…bulu dia gugur tipi xla byk…just bila kita peluk2 dia pasti ada bulu yg melekat kat baju kita…dia ni cerewet sikit…dia cuma mkn friskies yg kering ja…sy dah try bg yg lain skit n yg ada kat pet shop tu tp dia xnak, puas sy pujuk..suap siap dia kuarkn balik, mkin friskies tu bau dia kuat tu dia suka…so mcmmn nak buat?slain dari pmakanan mcmmn nak atasi mslh bulu gugur ni…

  257. mohd asneh Says:

    kajul,
    u try gunakan revolution 6 tu…rasanya u alergik bulu kucing bukannya kena kutu kucing…apa pun better cek doktor…

  258. mohd asneh Says:

    kajol,
    better kucing tu pun u bwa jumpa vet…mgkn masalah fungus…that y hbby u kena jangkit…fungus ni kdg ada kucing carrier…tak nampak secara zahir…

  259. mohd asneh Says:

    angah,
    saya rasa adalah lebih baik u hentikan bagi dia frieskies tu…byk kucing kwn mati kena penyakit batu karang sebab makan makanan supermarket yang sewaktu dgn frieskies…banyak kandungan garam…nak tukar makanan kucing kena buat ansur maju…biasa ada teknik campuran d bungkusan makanan tersebut…atau better u bagi kucing u makan dada ayam rebus kosong…lagi selamat

  260. angah Says:

    ye ke asneh???? biar btull….ermmm…klu mcm tu sy try la bg dia mkn ayam rebus plak….sblm ni ada gak try bg dia mkn ikan rebus…tp dia mkn xbyk…xpa la…sy try lg…so lain2 cara atasi mslh bulu gugur ni slain pemakanan mcmmn? tlg ya…thanks…

  261. leen Says:

    salam en asneh..
    kat mane bole i dptkn anti fungus cream jenama NATURAL PET?dh puas cari tp smua petshop xde.diorg jual brand yg lain.dgr cream nie sgt bagus..atau ade x brand lain yg baik selain natural pet?i tnggal di jb.kucing i baru kene kat kepala dia..tp kecik je cam syiling 10sen.kulit dia berkuping n bulu tercabut sikit.i dh bwk pi vet.doc bg i cream suh sapu.bile i tnye kat doc 2 mcmane klu kucng jilat….dia ckp letak sikit n tipis2 je..jgn letak byk2.jwpan dia wat i x cnfident lh.
    Padahal baru je try guna revolution 6% aritu.klu bole i nk cari narutal pet jgak.

  262. mohd asneh Says:

    leen,
    kalau dekat sabah i tau la mana nak cari…u try cari syampoo yg mgandung sulfur..mandikan kucing tu dgn kerap…sementara tu pakai aje apa ubt yg ada..mg akan ambik masa utk mgatasi fungus antara 4-6 bulan biasanya jadi byk2 bersabar

  263. mohd asneh Says:

    angah,
    kucing tidak sesuai di berikan makan ikan…ada protozoa dlm isi ikan yg tidak sesuai dgn kucing…bagi makan daging atau ayam saja…

  264. leen Says:

    alamak i x pnah mandikan sendiri kucing nie.slalu hantar pi grooming kat kedai je.sebab kucng i nie takut air..dia lari2 susah ckit klu nk mandikan sndiri.
    masa baru kene aritu i sapu mnyak gamat.i penah terbaca kat blog nie ade yg gunakan mnyak gamat bole baik.so i try lh..mmg nmpak ok tp baru bape ari dh kene lagi.lepas 2 baru i bwk dia pi vet.
    En asneh…thru ur exp, bile u gunakan natural pet 2 mmg bole sembuh ker?..klu kucing terjilat x bahaya ker?

  265. mohd asneh Says:

    mg sembuh tapi ambik masa juga …tak bahaya tu kalu dia jilat…tapi mg antara yg plg berkesan…nanti saya cuba cari then htr by post…kalau ada kat sini la sbb selalu abis stok gak tu

  266. leen Says:

    btol ke en asneh?..thnx so muchh!sbenarnye klu bole mmg i ingt nk kem u blikan kat sana..tp takut susahkn u nk kene post.i dpt info psl natural pet ni pon dr blog ni jgak..x sangka plak kucng i bole terkene.camni klu u dh jmpe gel 2..u bgtau i ehh..

  267. mohd asneh Says:

    leen,
    smlm saya g petshop tu…ada stok natural pet tu…harga rm38..jadi camna…u nak i belikan ke?..kalau nak u sms i kat 0138703107…nanti i bagi akaun u tranfer atau bank ini nanti esok saya atur kan…bagitau alamat u juga…

  268. leen Says:

    thnx en asneh… 😀

  269. angah Says:

    salam…
    sy just nak tya pendpat sume…baru ni sy g kuantan atas urusan family…spai umah sedara sy kat sn tu..dia ada kucing…jenis ape tu xsure la…tp jenis bulu tebal la…bulu dia cantik n xgugur…bila sy tya dia bg mkn ape…dia bgtau kucing dia tu hanya bagi mkn nasi n ikan je…xder lgsg bg mkn yg lain2…kucing tu dia bela dari kecik spai skrg dah ada 3 generasi…sume anak2 dia sihat n cantik2..so mcmmn ek???? ke nasib je kucing dia tu…ye la…kita ni punya le jaga mknan kucing kita tp stil ada mslh???? mcmmn pdapat kwn2 sume?

  270. muhamad arif Says:

    eh..nk share sesuatu nie..kalau bulu kcing tu melekat kt permaidani,ambik surat khabar pastu basahkan dengan air.. amik surat khabar basah tu lapkan pada permaidani yg ada bulu kucing tu..bulu tu pasti melekat pada surat khabar yg basah tu… SLMT MENCUBA!!!

  271. noorhasnidah Says:

    saya nak tanya..bolehke bagi kucing makan telur rebus?kucing sy sgt suka mkn telur rebus..

  272. mohd asneh Says:

    kalau tiada masalah hasil daripada pemakanan telur tu ok la tu…ada kwn saya kucing dia suka makan telur ayam mentah…

  273. anggun Says:

    asaalamualaikum……….

    saya nak tanya ttg masalah kucing saya. baru2 ni saya terlihat sesuatu pada badan kucing saya………….. kelihatan seperti kurap…. dan saya bawa kucing saya ke vet. doc cakap kucing saya mmg kene kurap…. biberi injection 4 kali selama sebulan setiap minggu. ini baru minggu pertama. masalahnya sekarang saya keliru macamana kucing saya boleh kena kurap sedangkan kucing saya tidak bergaul dgn mana2 kucing lain. adakah disebabkan pemakanan atau vitamin yg saya berikan? kucing saya berumur 1 tahun makan royal canin. adakah sbb saya tidak memberi grooming yg baik kepada kucing saya? dan walaupun sudah diberi injection pertama kurap tu kelihatan bertambah banyak specially di telinga….. bulu ekor kucing saya pun semua tercabut… tolong lah saya macamana nak menangani masalah ni. terima kasih.

  274. aiman Says:

    hai.. saya org baru d sini.. saya ada sekor kucing bengal male. umur 7bln. skrang dia mkn sciense plansehari 3 kali. tgh hari saya bg makan ayam @ daging. itu lah rutin makanan dia tiap2 ari tp skrang dia dah x nak mkn sciense plan cuma nak makan ayam @ daging jer. kalo mkn sciense plan pasti dia muntah. kenapa yer?? ada sesape bleh bantu saya

  275. Wan Says:

    Salam..saya nak bertya ckit mengenai kucing parsi..sy mempunyai seekor kucing Parsi..kini kucing saya mengalami masalah gugur yang gugur dan sering bergumpal..saya mengunakan makanan Royal Canin..saya pernah memberi kucing sy makan makanan friskies dan semenjak itu kucing saya mengalami bulu gugur berterusan walaupun saya telah mengunakan Royal Canin kembali..saya harap ada yang sudi membantu saya untuk menyelesaikan masalah ini.

  276. mohd asneh Says:

    anggun,
    banyak penyebab jangiktan fungus kepada kucing…banyak artikel berkaitan perkara ini…sepanjang pengetahuan saya tiada suntikan utrk menyembuhkan kurap…saya jangka suntikan yang di berikan tu ada la IVERMECTIN… iaitu untuk membunuh kutu n mite…mgkn 2 binatang ni yg menyebabkan kucing u berkurap…u try ubat ni KETONAZOL(ubat panau manusia) belah 4 utk kucing u saya agak, bagi dia satu bahagian tu setiap hari lbh kurang 30 hari…akan baik kurap tu…

    aiman,
    daging dan ayam adalah makanna semulajadi kucing jadi tidak salah kalau u teruskan bagi dia makan daging saja…

    wan,
    banyak penyebab bulu kucing gugur…baca semua artikel ni…tq

  277. aiman Says:

    tima kasih dr. asneh atas info anda..

  278. wan Says:

    Salam..saya iingin bertanya..mungkin dilaur topik..berapa kali kucing mating dalam masa setahun?

  279. mohd asneh Says:

    aiman,
    saya bukan doktor…apa yg saya cadangkan bukannya pendapat profesional cuma berdasarkan pengalaman saya menjaga kucing saya sendiri saja…

  280. Mohd Iqbal Bin Abdul Razif Says:

    salam, saya baru jumpa blog ni. fyi, saya baru take care 2 ekor persian cross. baru2 ni , saya spot beberapa masalah;
    1. yg male, sihat, but yg female mcm kurus sikit. i feed them with friskies dry food + RC Persian 30. bila i feed RC je, dia mcm x lalu sgt, any komen?
    2.td pg baru pegi jumpa vet untuk vaccine, then doc spot kutu, i beli frontline spray, habis sebotol untuk 2 ekor tu, biasanya berapa lama untuk fully free from this prob? i letak kucing kat luar in cage
    3.both my cats, dekat hjg badan near ekor, mcm hilang bulu, sebab kutu tu ke?
    Tq very much, hope to hear comments from u all

  281. mohd asneh Says:

    iqbal,
    1.jgn bagi kucing u makan frieskis…byk kesan buruknya terutama kepada kucing jantan…nanti kucing u kena batu karang…byk sdh kwn saya kematian kucing sebab batu karang.
    2.kandungan garam dlm frieskies kdg boleh meyebabkan bulu gugur…kutu pun boleh akibatkan keguguran bulu, cuaca panas pun boleh gugurkan bulu…fungus pun boleh gugurkan bulu…
    3. utk frontline tu, better u pakai yg jenis “spot on” spray tu lbh sesuai untuk kitten yg masih kecik…atau better u bagi kucing u “revolution 6%”
    4. kucing betina u tu kurus mgkn ada masalah hairball, u try bagi dia apa2 ubat untuk hairball, plg mudah gunakan jenama TROY dia akan muntahkan bulu tu dan gangguan terhadap sistem penghadamanya akan selesai…all the best

  282. Zila James93 Says:

    hai,
    saya ada mslh ttg kucing saya..
    1. bulu d bhgian leher sllu gugur dgn byk dan hampir botak.. Tp, d bhgian lain mc lg lebat dan nmpk cantik…pemakanan dia saya jaga dgn baik, saya bg dia mkn royal canin.. bdn dia lgsg xda tnda2 dijangkiti kurap.. Apa punca mslh bulu kucing saya tu??

    2. lepas kematian adik-beradik dia, dia lgsg xda slra mkn.. mkn pn ckit ja… skrg me dia kurus sdh… saya risau dan sedih tgk keadaan dia.. apa yg blh sy bt utk bantu dia??

    p/s: sy xbrni bw kucing tu p klinik haiwan lg cuz hr tu time adik b’adik dia sakit(demam) sy bw p klinik dan diberi 2 suntikan.. lps pulg dr klinik kucing2 tu mati dpn mata saya .. sgt m’yedihkan..

  283. mohd asneh Says:

    zila
    try bagi kucing u makan hairball control, sbb bulu dia gugur mgkn dia suka mjilat then bulu terkumpul dlm sistem peghadamannya yg buat dia kurang selera makan. dan kurus…plg senang cari jenama TROY

  284. Zila James93 Says:

    Tq, bro asneh..

  285. fieqah_niesa Says:

    ermm……..kucing saya ada masalah….hairan…..da brapa kali mengawan…tp masih x beranak2x…..napa tuh????ada ka kucing mandul???

  286. farh hanis Says:

    betulkah kalau kucing bulunyer gugur kiter harus berikanyer ikan air tawar…sebab mak sedare saye cakap kucing yang bulunyer gugur harus diberi ikan air tawar,lagipon bulu kucing mak sedare sayer pun sentiase licin dan tidak gugur pun?bolehkah awak selesaikan masalah saye ni?

  287. mohd asneh Says:

    farh hanis,
    sebenarnya ikan tidak masuk dlm makanan kucing…sebabnya kucing bukan pandai tangkap ikan secara semula jadi…Allah SWT jadikan kucing makan daging, asal usul kucing memang tidak makan nasi dan ikan..makanan terbaik kucing tetap daging. bulu gugur mungkin berkaitan dgn kurang zat makanan…cuba bagi kucing u makan daging akan ok tu. lagipun bila u tukan makanan perut kucing kana UPSET…hasilnya cirit birit…tetapi bila u bagi kucing u makan daging tidak akan berlaku cirit birit sebab memang makanan semulajadinya, walaupun sebelum ni u tak perna bagi dia makan daging atau ayam…all the best

  288. ouh memang bagus ke lau bg dia makan daging….. erm…. lagi satu kitten saya ni dari umor dia 3 minggu tengok ade kwasan bulu dia yg gugur n macam kene gatal2… tapi tak pastilah apa… samapai botak kawasan yg berkenaan tu… dah pergi vat kerajaan but hasilnyer kurag memuaskan. dia bg ubat sapu jer…. skang kitten dah dekat 3 bulan ade jugak lg sakit tu… x tau dah nak buat apa… tlong ye kwan2 bg komen…… pleaaseeeeee

  289. mohd asneh Says:

    wan,
    refer artikel ni….bagus ubt ni https://jareycatlovers.wordpress.com/?s=fungus

  290. achik linda Says:

    .saya sgt baru dlm dunia peliharaan meoww ni secara serius.sy dapati info di sini sgt bermanafaat.semoga semua maklumat di sini dapat membantu sy dan member2 yg lain.thanx

  291. shidah... Says:

    hai…
    sy nak tnye…kucing sy ni bulunya bnyk gugur…selera mkn kurang..kutu pun bnyk…sy dah bwk pegi vet keraaan…tp masih tetap sama…ape yg perlu sy buat?

  292. mohd asneh Says:

    SHIDAH,
    bwa kucing u cek di vet swasta yang ada kemudahan utk cek blood parasit…baik bwa cepat supaya buli di ubati saya rasa masalah blood parasit tu…

  293. shidah... Says:

    mcm mn kita nak tau yg kucing ni bunting…mgkin sebab kucing ni bunting bulu dia gugur dan kurang selera mkn…sy tinggal di kuala lipis…kat sini xde vet swasta…mkanan yg disarankan baik utk kucing pun xde jual kat sini..

  294. shidah... Says:

    lg satu..baru2 ni kucing jantan sy mati..dkt seminggu mcm x sihat jer..pas2 muntah warne kuning dan berak cirit..bnyk sangat..sy bawa pegi vet…diorng cucuk antibiotik kat kucing 2…pas2 diorang bg ubat cacing,ubat cirit dan ubat antibiotik utk sambung kat umah…keesokan harinya kucing saya x larat nak berjalan…mkn pun x nak…dan dia muntah kuning lg beserta dgn berak cirit…lepas 2 dia menggelupur ..keluar darah kat punggung dia…dan lepas 2 dia mati…ape penyebabnye sampai kucing saya jd mcm 2 sekali?

  295. irfanross Says:

    haluu…saya nk tanya,saya bg kucing saya makan Blackwood kitten.Skrg bulu banyak sangat gugur.gumpal jaa…macam mana nk buat?adakah blackwood x bagus??

  296. mohd asneh Says:

    shidah,
    byk penyakit kucing yg kita pun tidak tahu…apa yg penting kita usaha saja setakat kemampuan kita…yg lain kita berserah..ajal mau semua makluk di tentukan oleh ALLAH swt.
    irfanrosss,
    blackwood makan bagus tu…byk penyebab bulu gugur dan berkumpal, selain di sebabkan pemakanan ianya juga berkaitan dgn cuaca, kutu atau alergik…juga mungkin boleh disebabkan oleh kecacingan. cuba bagi kucing u ubt cacing dan ubat kutu…yang paling mudah cari ubat REVOLUTION 6%..untuk menangani kutu dan cacing dgn sekaligus…alll the best

  297. kelasf044 Says:

    hi,nak tanya kat maner leh dpat cage yang murah? 3 tier cage mcm tu ..area kk?

  298. mohd asneh Says:

    harvest aquarium d jln donggongon atau chang aquarium putatan cubabandingkan harga

  299. sara Says:

    hye,,,i ada 5 ekor persian…include 2 flat face..i bg mkan RC kitten 36,,,i ade bg vitamin lg, nutri plus…tp bulu die still gugur..why eh???gugur banyak sgt…bergumpal2…

  300. shidah... Says:

    ada yg kata ennova evo 2 bagus…ada sape2 pnah cuba?

  301. Makanan apa yg bagus untuk kucing selain makanan yg diperbuat daripada org lain???……..Tolong jawab please…..

  302. siti noor Says:

    saya ade seekor kucing jantan (persian).. bulu die sll gugur.. n ade bintik2 itam.. mkan dh bagi RC.. yg tgh duk pening ni, bintik2 itam 2 makin bnyak.. i kecian la kt kucing i 2.. so, ape yg ptt i buat utk ilang kn bintik itam 2? nk kena trim bulu die ke ape.. please respond a.s.a.p.. i tinggal kt s.alam..

  303. ema Says:

    satu web yang banyak memberi panduan tk u all

  304. epul Says:

    sy ada kucing parsi ,kucing cirit birit memang merimaskan dulu kucing sy cirit birit sy ada tnye pada tokey kedai tu dia kata sbb cacing syada ambik ubat cacing kt dia tp tk bekesan cam tu gak tp dia nasihatkn kurangkn mkn seperti dri biasa sy ikut ada gak hasilnya najis semakin lama jdi likat dn pejal tp minumam sy bagi air suam je punggung dia dulu teruk kemerahan dan bengkak tpi skrg punggung dia mengecut dn elok last sy ada bgi ubat cacing kt dia satu hari kak ipar ckp dia muntah keluar cacing sy cam tak pecaya satu pagi sy tngok berak dia ada cacing cam jarum tngn halusnya tp mati mungkin kesan ubat yg dulu dh bunuh cacing tu agaknya. bulu gugur pun biasa dulu bnyk sgt skrg dh tk gugur cam dulu ,gugur sikit sikit psl slalu mandikan dn sikat bulu yg gugur dn buang tp skrg lega tp bulu gugur itu perkara biasa munkin sbb suhu rumah sy masa tu panas itu slh satu penyebabnya tp walau apa pun kene besabar bila menangani masalah ini, skrg sy dh dh sng hati kucing sy dh ok

  305. Nurul Says:

    guys,any tips untuk jinakkan kucing DLH?

  306. moca Says:

    salam..saya bg kucing sy makan scott emulsion minyak ikan..hari2 bg makan..tak pe ke?

  307. raja allc Says:

    kucing sy jenis berbulu lebat n panjang,dan die juge sukar untuk d beri mkn ubat,care yg terbaik adalah jg pemaknn saje,mknn pe yg ptt sy beri agar bulu kurang gugur,sebagai pengganti ubat n vitamin…sekarang ni sy bg mknn jenama royal canin..

  308. aaminah Says:

    Saye ni x pernah bagi kucing saye mandi sjk die dari kecik lagi..jadi apebile kucing saye sdh bsr, saye cube mahu mandi kan die..tapi malangnye die sdh bsr dan tidak biase untk mndi..jadi..kalau saye bagi kucing saye mkn whiskers, bulu die masih ttp gugur jugak ke?

  309. sha Says:

    salam..sy ada mslh dgn kucing sy..usianya bru 1 bulan lbh.kucing sy ni jnis xsuka duk dlm cage..setiap kali sy ltakkn dlm cage dia akn bising..xmcm kucing2 sy yg lain.sesiapa di sini ada petua x mcmana nk bg kucing diam?sy lpaskn kucing2 bila time sy di rumah sj risau juga kalo lpaskn time sy xde.tkut terjadi apa2..

  310. wawa Says:

    Hi jeremy,

    Saya ada masalah dgn kucing jantan saya. kebiasaan kucing jantan yg bersedia utk mating akan keluar sejenis minyak di pangkal ekor…begitu juga kucing saya. Adakah normal sekiranya minyak tersebut akan menjadi kepingan2 hitam di pangkal ekor tersebut dan menyebabkab bulu di ekor gugur apabila disikat. Bagaimana nak elakkan ia terus gugur?

  311. wawa Says:

    aaminah,
    bulu gugur disebabkan beberapa faktor. Oleh kerana kucing tu tak pernah mandi dari kecil, kemungkinan disebabkan hama/huku yg ,menyebabkan bulu dia gugur. Cuba selak/belek bulu dia bebtul..ada tak kutu@telur kutu. Kalau ada wajib mandikan dia dgn shampoo kutu dan selepas tu spray dgn frontline.

    Kemungkinan kedua adalah sbb pemakannan pun boleh jadi.. whiskas bukan solution utk elak bulu gugur.Malahan salah 1 penyebab bulu gugur sbb whiskas/friskies/smarthert mempunyai kandungan garam yg tinggi dlm mknan yg boleh sebabakan bukan shj bulu gugur tp boleh merosakkan buah pinggang dan batu karang. cubalah makanan premium yg tak berapa mahal.. contoh proformance, starpro,sportman atau yg UP sket blackwood, science plan ..kalo nk mahal lagi.. RC, EVO dan lain2 boleh buat pilihan sendiri di mana2 petshop.

  312. wawa Says:

    Salam sha, kucing sy pun tak sker dok dlm cage..mesti terpanjat2 mcm beruk sarkis dlm cage tu. Tp. kalao sy kurungkan dia dgn kucing lain..dia ok..asalkan ada kawan dlm cage. Kalao dia sorg2 mmg dia meroyan nak kuar. Ataupun kurungkan dia di tempat yg jauh sket…suaya dia tak nampak kelibat org/kucing lain. Letaklah kat kawasan dapur ke. ..kucing tu biasa ngengada bila nampak kelibat org atau kucing lain jerk.. sbb dia tak puas ati kenapa dia sorg jer dok dlm cage tu… 🙂

  313. aaminah Says:

    wawa,
    terime kaseh..Saye x pernah tau pon psl bnde ni..

  314. wan Says:

    emm…salam, saye x pernah lagi bukak laman web ni,ni baru kali pertame..hehe..emm,saye ade bela kucing parsi ni..sblm ni saye x pernah lagi bela kucing parsi..Jadi,kucing parsi ni bulu die best..tapi gugur..bulu die bnyk brtabur kat karpet rumah saye..lagi satu, bile saye ajk kucing parsi ni maen,brjln,brlari..sume x nk..saye pon x tau die nk ape..asyik tido,duduk..tu je yg die tau..haiissshhh…x tau la saye..kalau jual, saye sgt syg die..jadi bleh x korang bagi tau sifat kucing parsi ni mcm mane..and ape prlu saye bwat..PLEASE!

  315. nurfazilla afaidi Says:

    hi u all bulu kucing i byk gugur..sekarang makanan kucing i wiskes..betul ke makanan tu xelok untk kucing….

  316. comot Says:

    bulu kucing sy gugur byk kutu pulak….macam mane nak ubati nya nie…tolong…………………..

  317. alin Says:

    hai…sy ada 3 ekor kucing.2 jantan …1 betina.yang betina ok je,tp yg jantan slalu cirit birit…mybe sbb makanan kn…bulu pun gugur…thanks la tuk yg bagi panduan kat sini.sy baru nk start ikt petua2nye…

  318. zirah Says:

    hi, i org baru kt blog ne. i baru je beli kucing parsi umur 2bln..i nak tanya ble tym yg sesuai utk i bg vaksin kt kucing i ne? tak da pa2 effect ker since kucing i masi baby lg? by de way, t.q 4 tis blog bg byk info yg i tak tau slma ne… 🙂

  319. azrel Says:

    salam n hi to all..

    saya newcomer kat sini..just nak share sikit pengalaman..saya ada bela seekor kucing mix domestic+maine coon..bulu lebat la kiranya..umur 2 tahun.mula2 bela saya bagi mkn friskies/whiskas and mix dgn wet fud skali-skala.lpas setahun dia kena kidney stone.anatr kat vet kena la wat treatment slama 5 ari.doctor ckp punca dia makanan yg saya bg.then doctor trus tukar diet dia and prescribe RC urinary SO.makanan ni khas utk kucing yg kena kidney stone.

    apa yang mengecewakan saya masalah kucing saya x selesai..balik rumah still susah kencing n keluar darah.kesimpulannya RC urinary SO tu x berkesan..hangus rm360 wat treatment kat vet.saya buat research sendiri..ruapanya apa2 makanan kucing x kira yg murah mcm friskies or yg mahal mcm RC,iams,science diet/plan yg di buat dalam bentuk kibbles adalah x baik utk kucing..

    saya terus stop bg RC tu dan gantikan dgn raw food.saya beli dada ayam dan blend..saya ada terbaca tentang khasiat apple cider vinegar baik utk kucing atau manusia..vinegar ni juga digunakan utk merawat kidney stone pada kucing.jadi saya pegi giant dan beli sebotol apple cider vinegar utk dicampurkan ke dlm raw fud kucing saya..campurannya adalah 1/4 sudu makan ke dalam setiap meal..

    menakjubkan..lepas tukar diet n guna vinegar tu kucing saya sehat sepenuhnya..hanya dengan rm7 utk sebotol vinegar..yg lebih menggembirakan saya..masalah bulu gugur dan kutu pon setel..sekarang ni bulu kucing saya lebih lembut mcm guna syampu mahal..

    diet yang saya amalkan ni bunyi mcm mahal..tapi bila buat kira2 balik ia lebih murah berbanding sekilo RC/iams/science diet/evo etc..hanya rm60-70 utk sebulan makan..sebotol vinegar tu plak boleh tahan utk 3 bulan atau lebih..

    so utk sapa2 yg ada masalah yg sama mcm kucing saya ni boleh la cuba..yg penting tukar diet kucing dulu..

    selamat mencuba..adios..

  320. nurzana baharum Says:

    kucing parsi saya berumur 6 bulan.. sebelum ni dia lincah sangat. minggu ni banyak diam. dan bulu dia gugur teruk, makan kurang hingga agak kurus, kurang main.. adakah tanda2 ini dia sakit atau dia mengalami perubahan hormon untuk mendapat pasangan. bila umur sepatutnya kucing jantan mula mengawan… dan adakah dia akan diam terus hingga tu. tak syok gak bila dia tak aktif.. boleh tak tolong cadangkan apa yang patut saya lakukan untuk bulunya cantik dan tidak gugur… saya ni alah kucing, bila banyak bulu gugur saya pun tak tahan asyik bersin… tQ

  321. nurzana baharum Says:

    salam en. azrel..
    leh tak citer lik semula cara2 buat makanan kucing bagi sihat… step by step.. saya takut gak kalau2 kucing saya sakit kerana makanan kedai.. kucing pertama saya mati kerana sakit buah pinggang, sbb bagi mkan friskies… sekarang saya bagi makanan yang agak mahal gak la.. tp risau gak… Tq sudi respone

  322. hanna Says:

    hye..saya mempunyai 2 ekor kucing parsi yg telah dikacukkan..mslhnye..kucing saya mengalami keguguran bulu yg banyak..but..yg saya hairan,knpe bulu nye tertanggal banyak sangat…??seperti seseorang yg terkena penyakit kayak..tahu kan?tolong bantu saya selesaikan masalah saya..

  323. azrel Says:

    salam nurzana..

    ok..saya share sket step by step how to prepare raw food for your cat..

    tp sebelum tu saya kena remind kt sini yg kucing may be facing a problem of changing their diet..kalu dah biasa bagi dry fud tu mungkin takes time utk dia adapt dgn raw fud..nasib saya agak baik sbb kucing saya lg suka raw/wet food drpd dry fud..kalu ada problem tu u boleh start dgn mix dulu dgn makanan yg dia dah biasa amek and slowly replace makanan tu dgn yg baru..saya assumes u dah tau kot pasal nih..

    ok..nak prepare tu senang je..cuma perlukan kesabaran dan buat dgn penuh kasih sayang..hehehe..mcm mak2 kita masak utk kita jugak la..memula sekali,pegi pasar malam beli dada ayam,hati ayam and jantung ayam..jantung+hati tuh bli sket je..dada2 ayam tu biasanya ada sket part ribs and tengkuk.so firstly, saya buang dulu tulang2 yang keras tuh….saya buat fillet la daging ayam tu..then saya potong kecik2 baru saya blend.. tulang2 lembut (rawan) biasanya saya blend sekali..tulang yg saya asingkan td saya x buang..ada jugak yg saya bagi kucing saya makan..biasanya kucing mmg pandai makan tulang..tp pastikan tulang yg selamat sahaja..tulang2 ni perlu jugak utk make sure kucing dapat kalsium yang diperlukan.

    ok..berbalik ke daging yg dah blend td..lepas dah blend saya masukkan ke dalam bekas2 kecik yang lutsinar tu..biasanya utk 4 ketul dada ayam saya dpt la dlm 3-4 bekas daging ayam kisar..lepas tu saya campurkan pulak dengan cebisan jantung dan hati ayam ke dalam setiap bekas dan gaulkan campuran tu biar sebati.jantung dan hati td tuh saya dah potong kecik2 sblm campur.biasanya saya campurkan 2-3 sudu teh hati+jantung ke dlm satu bekas daging ayam kisar td..jantung+hati tu saya bagi sbb it contains certain vitamins/zat/khasiat yang xde dlm daging..maknanya kucing akan dpt diet yg balance..stok raw food yg da siap ni kena simpan dlm freezer..ok,setel bab preparation..masa yg diambil utk prepare dlm 1-1 1/2 jam utk stok makan seminggu.

    bila nak bg makan plak..saya kena keluarkan raw food tu awal sket bg defrost dulu..letak la dalam 3-4 sudu raw food tu dalam bekas makanan kucing,then saya campurkan 1/4 sudu makan apple cider vinegar (ACV) ke dalam raw food..saya jugak ada beli wet fud dalam tin.biasanya saya buat campuran dging ayam+wet fud+ ACV and gaul sebati..now your cat is ready to have their healthy balance diet..satu bekas raw fud tuh biasanya tahan 2-3 ari depend on amount kita bg setiap kali bg mkn..wet fud tuh biasanya saya guna 1 tin seminggu..satu bekas raw food yg dah kluarkan dr freezer tu saya x masukkan balik dlm freezer.simpan kt tmpat air dlm peti ais tu pon xpe dah..saya hanya bg kucing saya makan 3 kali sehari..pg sblm pg keje,balik keje and sebelum tido..jgn risau..3 kali sudah memadai..

    kalau dah bg diet mcm nih kucing x perlu minum air dah..sbb raw food/wet fud ni ada 70-80% air..lgpon kucing ni bkn thirsty driven animal..secara semulajadinya kucing dpt air/cecair dr makanan yg dia makan..

    ok..saya harap nurzana paham dgn explanation saya nih..lg satu..ACV sgt berguna utk kucing..selain dicampur dlm makanan, ACV ni jugak sesuai for external use..kalu kucing ada kutu badan or kutu telinga, sapu je ACV ni kt belakang tengkuk or telinga kucing..utk kucing yg sakit mata plak, cairkan sket ACV dalam air,sapu je kat mata kucing guna kain..insyaAllah berkesan..

    ok..selamat mencuba..

  324. emma Says:

    asalamualaikum, saya ada banyak kucing jenis long hair, tapi disebabkan rumah tak berapa besar, jadi ayah saya suruh simpan kucing kat luar – dalam cage besar, kadang kesian tengok kucing tu sampai jelir lidah kepanasan, 😥 saya sebenarnya tak sampai hati tengok diorang kat luar dalam cage tu. kebelakangan ni, kucing saya bulu dia luruh, saya betul2 susah ati ni sebab bulu diorang banyak gugur, tolong lah wahai abang2 dan kakak2 😥

    -nak tau apa sebab bulu kucing luruh/gugur?
    -dulu saya bagi makann kucing Lara Sensitive Optimal Coat, tapi sekarang dah tukar Science Plan Veterinary Recommended
    -ada tak cara lain mengatasi masalah bulu kucing gugur?

    dari emma -Brunei Darussalam

  325. colin Says:

    haiii…sya berminat nak tanya tentang keguguran bulu kucing ni….sya ada 4 ekor kucing,…semua jenis bulu tebal….maine coon = 1, parsian =1 n Briman mix himalayan =1…..masalahnya…bulu banyak luruh….ada apa2 cadangan or suppliment yang leh kurangkan bulu luruh…kasihan depa..bila time nak sikat…banyak sangat bulu yang tercabut…

  326. Siti Humairah Says:

    assalamualaikum . kucing saya mengalami masalah keguguran bulu yg terlalu teruk . sehinggakan , bulu yg ada di ekornya hampir habis . apakah faktor yg menyebabkan keadaan sedemikian berlaku ? adakah keadaan ini disebabkan oleh pemakanan . ini kerana kucing saya gemar memakan nasi . manakala kurang gemar memakan friskies . apakah bentuk rawatan yg patut di ambil ?

  327. hans Says:

    askum? i baru jaga kucing.makan kedai tu shor kan kat i ialah jenama cat. brand cats eye.ape pendapat u alkl.sesuai tak untuk penjagaan bulu kucing.dia ade tertera reduce hairball control. mcm mane?

  328. Amy Says:

    Hai.. saya terbaca dalam this blog yang ramai kata whiskas not good for cats.. Tapi my cat (female, 5 months) suka makan whiskas foil pack wet food tuh.. and saya bagi die makan RC fit.. any suggestion wet food mana yang bagus utk cat.. mmg hari2 my cat akan makan wet food dalam 2 packs and RC.. by the way my cat br spayed.. any idea mana wet food yang bgus.. and how to lebatkan balik bulu yang dah di ‘shave’ oleh vet…

  329. portgua Says:

    Salam 1M..,sini say nk bg brita baik tok cara yg pling murah n efisen tok mrawat fingus n luka pd kcing.Tok fungus g cari cream Creaobic kt mana2 frmasi/kdai rncit.,Hrga dlm RM10,sapukan ubat ni pd tmpat fungus 2x sehari n wat selama 3hri brtrut2.Sya grenti pd hri keempat mslah anda akn slesai..Tok luka pula cuma sapukan home made mnyak knyit.Cara buatnya ambik knyit hdup dlm 5 ulas,kikiskan kulitnya n bsuh ngan air..Lpas tu ambik asam keping 2kpg n gorengkan dgn mnyak klapa sbnyak 3sudu,Goreng smpai knyit jd garing..Sapukan mnyak pd tmpat luka n wat selama 3hri..Insyaallah akn cepat smbuh tnpa mnggalkn parut.Ubat ni adalh yg trbaik tok sume jnis luka(Jauh lbih baik dr mnyak Gamat)..Selamat mncuba..

  330. haizan Says:

    salam, saya ada enam ekor kucing, 2 jantan dan 4 betina, semuanya telah saya kembiri dan stray kan supaya saya dapat menjaga mereka dengan baik tetapi baru baru ni kucing jantan saya cawek umur 2 tahun mengalami masalah kulit yang mati dan gatal menyebabkan kulitnya terkoyak akibat di garu saya tidak tahu puncanya, mungkin kena funggus, mungkin kawan-kawan boleh bantu. saya kesihan tengok dia, bekas lukanya saya sapu ubat dari doktor vet seperti ubat biru. selera makannya pun kurang dan dia kurang aktif untuk bermain dan sering menjilat bulunya saja, please..tolong bantu saya.

  331. portgua Says:

    Bro Haizan..,lu try cara yg gua tulis sblum ni..Sapu krim Creaobic/mnyak knyit..All d best.

  332. aininenie Says:

    my kitten DLH baru berusia 2 month,masalah dia ialah badan dn ekor dia bnyk kepingan2 kelemumur..ketika mandi sy nk sental dia kuat2 tp tkt coz dia terlalu kecil sgt,time nk sikat de jgk sikatkan kuat2 tp bulu plak bnyk gugur n badan mcm luka,tp x sggup buat lama2 coz hati sebak tgk dia miow2 kesakitan..skrg ni sy btl2 confius,pe kah penyakit dia???pe kah harus sy lakukan???nk pegi vet,mklumlah sy ni student…tolonglah sy..sedih tgk bulu2 n kulit dia mcm tu…

  333. aininenie Says:

    and lagi 1,my kitten dulu mkn kitten science plan mix susu dutch lady but now sy tukarkan britcare tp dia tk suka,dn asyik nk mkn yg adult(aims) je..last2 sy cmpur kn je..but bulu n kulit dia still de kelemumur n bulu jarang2..tlg lh sy…

  334. haizan Says:

    tq, portgua… my cat skg kat vet skg dia rupanya kena joundice dan penyakit kulit kena duduk klinik 3 hari sampai sembuh. kesian my baby tp saya jenguk dia hari2 takut dia strees kalau tak jumpa saya, nampaknya kuninya dah kurang sikit tinggal nak rawat kulitnya saja, nasib baik vaksinnya lengkap kalau tak susah nak sembuh, saya akan cuba cadangan portgua. tq

  335. azrel Says:

    Hi to all..

    saya cadangkan sapa2 yang ada masalah bulu and penyakit kulit pada kucing cuba la guna ACV seperti yang saya cerita sebelum nih..ACV tu leh directly letak kat luka/kurap..masukkan ACV dalam spray botol and spray kt tmpat yg dijangkiti..kalau kucing jilat pon still selamat dan sebenarnya lagi bagus..ACV jugak bleh dicampur ke dalam air mandi kucing..senang citer ACV ni multipurpose dan treatment yg murah dan sangat berkesan..x percaya?cuba sendiri..

    TQ

  336. azrel Says:

    ooppss..

    lagi satu..pernah dengar iklan dekat MIX.FM?iklan yang menggalakkan pet lovers menggunakan cara organik untuk rawatan pets..jangan terlalu mengharapkan ubat2 farmasi yg kemungkinan ada kesan sampingan..and ACV ni antara bahan/rawatan organik yang boleh dijadikan alternatif..

  337. atiekicik Says:

    mia punya kucing parsi tapi,bulu dia cepat gugur la kenapa ekkk????

  338. atiekicik Says:

    jarey kenape bulu kucing parsi gugur

  339. sani Says:

    kucing jgn diberi makan danging byk sgt nanti buah pinggang rosak. kucing liar tak sama dgn kucing domestik . kucing domestic dah adapt dgn cara kita didik dia makan. ikan baik utk kucing kerana byk purine tapi kena bersihkan elok2 utk elakkan cacing. ayam elok juga utk kucing tapi kena rebus dulu.

  340. sani Says:

    saya rasa faktor utama bulu gugur ialah cuaca panas… lidah dia terjelir tak macam anjing? jikaterjelir bermakna suhu panas dan dia membuang haba melalui lidahnya…kucing parsi kan bulu panjang dan habitatnya adalah padasuhu sejuk. jika gugur bermakna kucing ni perlukan aircond atau exhaust fan… yg dapat menurunkan suhu sesebuah bilik

  341. portgua Says:

    Salam sume…huuuuuu….ari ni td fmle prsian sya Narnia kgguran ank nya yg prtama la..Siap kuar lg bby 2,n yg sdihnya dh ckup sfat dh..Poblemnya skang,C Narnia ni tru s jd stress n xnk mkan n mnum lgsung.Kt tut dia plak kuar je drah p x bnyak.Skang ni sya bg dia Energy Plus je n suap mkan dging blend ckit2.Ada x apa2cdngan tok kmbalikan slera mkan n criakn blik Narnia sya ni?Sya dh 2x mndikn Narnia ari ni sbb bulu kt tut dia hbis kna drah.Ngat bsok nk bg pati ikan hruan la..B lh ke?Jerry n Doc.Asneh,plz help me A.S.A.P.Tq.

  342. yiyi Says:

    pinjam link nya y mba or mas

  343. pelik juga aku macam mana kucing aku boleh kurang vitamen

  344. terima kasih a….

  345. terima kasih a…. ❤ 🙂

  346. apa yerk kesan klu kucing parsi melahirkan anak kucing jantan biasa…..takut kucing sy mati..

  347. emi Says:

    asalamualaikum..syampu ape yg pling ok untuk bulu kcing sye x ggur..??

  348. Kucing sy mickey memang aktif n jarang ada dirumah. 1 ari, dia balik dlm keadaan lemah n terhoyong hayang. x sampai 24 jam dia mati n ada air keluar dr mulut nya. Boleh x sesape explain kat sy ape penyakit dia sbnrnya? sbb sy bcadang nk bela kucing lain tp takut same thing happen again… TQVM

  349. suri Says:

    Salam semua… sy ada masalah besar sgt. now sy ikut hubby pindah ke sabak bernam. kawasan perumahan yg tiada ruang utk kucing2 sy bermain dan mencari ‘toilet’. sy ada 5 ekor kucing biasa, 2 ekor male dh besar panjang warna hitam. sy ambil di oldtown pj masa dia baby,terbiar kt kedai mamak. dh hampir 2 tahun sy jaga. 2 ekor lg masih baby dan menyusu guna injection. sy jumpa dlm kotak basah bberapa langkah je dari jlnraya. sy bawa balik dan jaga elok2. seekor lg anak kucing umur beberapa bulan. male kot dan warna hitam juga. dia ni masuk rmh masa mula2 sy pindah ke sini, awal bulan july. now sy amat tertekan dan kasihan dgn kucing2 ni.mereka x mahu dikurung, nk main di luar. tambah teruk bila mula krisis dgn hubby sbb dia x nk bantu sy bersihkn rumah dan jaga kucing2 ni.walau dia amat syg kucing,suka bermain dgn kucing tp bab2 lain dia x nk peduli.tiap mggu sy mandikan kucing2 dgn shampoo kutu.smua kucing sy ni amat manja, hingga yg paling besar dan berat tu hanya mahu berdukung mcm ank kecil.sambil sangkutkn dagunya ke bahu kita dan tidur.yg beby pun mcm tu…kasihnya sy pd kucing…tp keadaan dh mkin teruk skrg. ke mana sy nk hantar mereka ni..

  350. EyLa. Says:

    sya ade sekor kucing yg berumur lingkungan 4bulan dan dia berbulu pnjg dan tebal.tpi akhir2 ni bulu nye da trlalu bnyak gugur.. then sy tkut mgkin dri pemakanan dia. so,bru2 ni sy tkr bgi dye mkan BLACKWOOD.. dan sy inginkan kepastian adakah BLACKWOOD KITTEN boleh menyelesaikan mslh ini? sy kesian sgt tgk kucing sy.

  351. nur Says:

    salam,

    saya ada sekor kucing warna hitam putih. Masalah sy ialah bulu kucing saya tu dh banyak yg tanggal lagi2 dekat nahagian hidung dan telinga dia. Kesian saya tengok dkt hidung dia dh mcm berair(blister) rasanya sebab dia selalu garu. Saya baru bawa dia jumpa vet utk dptkan injection kurap. Apa saya patut buat? Saya baru first time bela kucing dan saya xsampai hati tgk hidung dia yg merah. Kucing sy ni suka merayau dan bermain. Dia suka makan frieskies dan makanan kucing dlm paket. Harap ada yg boleh membantu 😦

  352. janet Says:

    mengapa kucing mkn tembuni anak2ny?

  353. aimi Says:

    mintak izin copy info ye?? i will put credit to this blog..

  354. aidil junaidi Says:

    assalam,bulu kucing macam serabut….makan pun xlalu..mandi seminggu sekali…perut dah kembung….macam manew nak buat bulu kucing x serabut n perut x kembung

  355. Norhashemah Says:

    En. Azrel, nk tahu dimana boleh kita dapatkan ACV?

  356. xida Says:

    hai, kucing saya kena selsema. saya dah bawak pergi klinik.. tp macam x ok.. masalahnya kucing tu xnak makan hidung dier tersumbat sebab selsema. ada cara x macam mana nak kasi reda selsema dier.. tolongla kesian saya tengok kucing tu

  357. JontSWK Says:

    Hi Mr Azrel, Dada ayam tu rebus dulu ke sbelum d blender?.

  358. Siti Fairus Says:

    Hi…saya nak tanya mana saya boleh dptkan frontliner tue and how to use it??kang tersalah sembur lain plak jdnyerone more saya juz beri my pets mkn ikan rebus jer..ckup x nutrisi dlm makanan mcm tue??

  359. JontSWK Says:

    Hi siti
    Cuba bc dr ats komen ni..diaorg ada bgtau mcm mn cara nak gunakan frontliner..nak dpt frontliner tu, cuba cr kat petshope or kat vet.
    cuba siti bg kucing mkn dada ayam rebus..byk lg khasiat nyer..sebab, ikan ni ada sjenis toksin,nti ada effect kat kcg tu…hehe..i ikut jer cmua pesanan dlm blog ni…jgn mrh yer kak jarey i wakilkn..hehe…

  360. JontSWK Says:

    Hi Norhashemah,
    Erm cuba cari kat pasaraya2, mesti ader…kalo x kat Giant sure ader..heee

  361. Ejan How Says:

    hai nama saya ejan…..saya baru ja membela anak kucing ….bole x tolong saya mcm mana nak ajar kucing ni pegi berak kt tandas?..kucing saya ni suke la berak merata2 ….bau 1rumah….

  362. JontSWK Says:

    Hi Ejan..
    Erm..kalo anak kucing x da ibu mmg payah ckit nak ajar…tpaksa guna cara lain..Ejan ada sangkar kucing? kalo ada kena kurung dlm sangkar dulu dan bg tempat utk anak kucing tu berak…lm2 ok..

  363. siti_masyita Says:

    saya ada anak kucing..baru lahir 2 minggu..masalahnya dia selsema….saya still student lagi,so ssh nak bwa dia pegi klinik haiwn..ibu dgn ayah saya plk jrg ada dkt rmh..mcm mna nk bgi dia tahan sblum bwa pegi klinik..sya ada terbaca yg anak kucng sng mati klau selsema..dia ssh nk bernafas,minum susu pn xnk..sya kesian sgt dgn dia…tolong!!

  364. alice Says:

    salam.. Dr td google tentang kelemumur pada kucing… Jumpr page ni… Saya ade masalah..my cat mia ade masalah kelemumur berkuping…terkejut tgk..mulanye xperasaan..bile peyok dia…permukaan tapak tangan jd xselesa..mcm ade keping…sy igt ade kotor melekat ke…sebb bulu dia tebal…bile tarik tercabut dgn bulu…alahai…kecian…saya sikat ,mkin byk lak…rase nk nangis…dari smlm saye dok bersihkn kelemumur …cabut…bantu sayz..ape saye nk buat…??sebb dia beranak tu ke jd mcm tu…

  365. syaadillah farhan Says:

    aku punya kucing warna abu” ,, tapi sekarang berubah menjadi putuh kayak bulu mati gitu,, bagaimana cara mengatasinya? terimakasih mohon jawabanya

  366. elnafi Says:

    salam…. saya baru kat sini… dan saya ada sekor siamese.. nak tanya pendapat yang ada kat sini… sapa ada penah bagi kucing regal cat food kat sini sila bagi review sket… bleh??

  367. ma Says:

    hai….kucing saya mengalami masalah bulu menggumpal di bahagian bwh perut..mcm mana nak buang bulu yang menggumpal tu??

  368. hai,saya de bela 2 ekor kucing, sy ambil kat flat rumah abg ipar sy..kucing tu maybe dlm 6-8 bulan kot..dorg ni susah nk mkn la..sy da try bg royal canin tp dorg xnak mkn…sy bg la dorg mkn whiskas blk..dorg stil cmtu gak..pastu sy bg ikan rebus, 2x sehari berselang dgn whiskas..tp bulu dorg gugur jer..
    skg sy bg whiskas je kt dorg tp dorg kurus n cirit..ble bg mkn ayam grg bulu gugur..mknan ape sesuai utk dorg ea..?

  369. Wan Says:

    help help help ! kucing sy jenis persian. 3bulan, berat 500g. ada masalah kutu, dah gunakan Frontline spray. Then, bulu2 gugur.. dibawa ke vet sebulan yg lepas, doc ckp masalah kulat/fungus.. dia bg ubat ja tp tak cucuk antifungal coz katanya tak cukup berat. tp skang masalah fungus makin menjadi2. bulu2 muka,telinga,leher,kaki,perut habis gugur. sangat2 teruk. hari2 bg mkn ubat tp makin truk. kesian pada kucing. nk dcucuk doc tak benarkan. kucing pon dah tak aktif mcm dulu. risau nih! macamana ni??? argghhhh!! tension!

  370. saya nak tahu cara untuk melebatkan bulu kucing.. ekor bulu kucing saya dah comel.. tetapi,badan dia masih belum lebat.. bagaimanakah caranya ???

  371. Hi Jary… sy nk tanya sy ada beli MASALEB medicated shampoo utk ubati 2ekor ank kucing sy ni yg kurap dan hama. Umur lbih kurang 2 bln 1/2. Berapa kali seeloknya nk dimandikan dgn shampoo tu? tq 🙂

  372. nora Says:

    Salam semua…bg mereka yang mempunyai masalah kutu,keguguran bulu, sakit kulit, kelemumur dan sebagainya pada kucing kesayangan saya syorkan supaya dapatkan produk dari brand Petseeekers “Dry Cat Shampoo”. Bukan saja kita tak payah mandikan kucing yg sememangnya tak suka mandi. Kalau kerap mandi guna pulak shampoo yg byk chemical blh mendatangkan kelemumur. Brand ni baru dipasaran tapi boleh refer kat facebook. Semua bahan2 nak buat dry cat shampoo nie , semuanya 100% natural. Ingredient yg terkandung dlm produk tu antaranya citronella herb powder,rosemary herb, pennyroyal, wormwood, eucalyptus oil, sage oil, cedarwood oil, natural clay dan bicarbonate of soda. Cuba cari2 info kat internet apa kebaikan ingredients tu. atau terus beli kat Petseekers.
    Saya dapat tau produk nie pun dari groomers yang syorkan “must get this product

  373. wan hazrul Says:

    Salam..cat parsi sy ni ada masalah ka x ya..mcm ni,dlm bbrp bulan ni bulu dia mulai gugur..ekor dia skrg ni da mcm ekor cicak pla..bulu da makin gugur..tp bhgn lain ok pla..sy bg dia mkn friskies..and dia ni seekor cat yg kuat tido..ada apa2 idea and cadangan x spya bulu dia kembali mekar and be a playful cat???

  374. Suhanie Says:

    Semua komen sangat berguna!! Thanx all, kucing i ada parasit 😦 hantar jarum today, doctor suggest trim fur short hopefully my cat akan sihat.

  375. faizolanwar Says:

    Salam…sy ada bela seekor kucing jenis maine coon (4 bulan)..masalahnya, bulu dia mcm dah berkurangan dan badan plak semakin kurus. sy dh bagi dia makan royal canin + pil vitamin..
    yg whiskas jenis wet tu ok ke???

  376. asri ambak Says:

    saya pernah terdengar ada ubat boleh bg kat kucing supaya dia rasa sentiasa nak mengawan.. mana boleh dapat yer ubat macam tu?

  377. uqbah Says:

    mcmna nak settle mslah anak kcing yg cirit birit?

  378. rosnah Says:

    cy ada sekor kcing jntan wana putih cmel sgt bru 11 bln tapi pnjag n besar… anyak sgt bulu dia gugur… sy dah bawa pi vet nsihat dok bagi di makan smart hart, scortimosen, n vetamin tambahan selain itu ia di mandikan dia dgn syambo rejoise hijau n 3 bln sekali mkn ubat cacing tapi bulu dia tetap gugur camna eh

  379. lisaa Says:

    sy ada ank kucg,bru 1bln,masalah die mta dia brair,.kdg2 pg smpai xnampk,mcm ne ea nk hlgkn mslh mta die.tkt da mslh akn dtg.ada x ubt..mta die cntk wrne biru,blu tebl n pth…help me

  380. Colonius Atang Says:

    haiiii…saya rasa my jerry n my Puan Lilly telah dijangkiti fungus coz bulu banyak gugur, bila tengok kat bulu ada seperti serbuk color hitam halus lekat kat kulit n banyak….mereka ni baka maine coon….so nak tanya pil anti-fungus KETOCNAAZOLE 200mg tu memang pil untuk haiwan ker?? nak beli tu kat farmasi biasa or kat klinik haiwan???..adakah fungus ni akan berjangkit, buat masa ni my Puan Ruby n Grey masih o.k, bulu x luruh…TQ..

    Ada sahabat2 kat area penang island?? nak tanya kat mana klinik haiwan yang baik…tQ

  381. kucing BF sy mata die berair je.. macam mana nak buat ye? apakah faktor yg menyebabkan mata kucing tu berair? apakah langkah yang perlu dilakukan utk masalah diatas…..

  382. Nella Says:

    boleh tak letak gambar makanan2 kucing yg sesuai di mkn. Kucing saya mmg kuat makan cuma bulu nye kerap gugur.

  383. czan Says:

    Bagus info kat cni utk cat lovers. I baru balik dr pet shop. Mulanya nk beli brewer yeast, kityzime n nutricoat for my persian dan maine coon. Tp taukeh kedai cakap, ” u sudah kasi makan itu blackwood, tak payah kasi brewer yeast sama kityzime lg lohhh. Blackwood sudah ada semua ingrediant tu. Kasi nutricoat sudah cukup maaa.” Ada forumer yg nk komen?

  384. irfanir Says:

    Salam u ols. Sy ada bela 2 kucing, jntan jenis parsi n betina tu siam. Jenis parsi ni mmg sgt2 sensitif, antibodi pun x kuat sgt, mase 1st time dpt dulu, telinga penuh ngan kudis n kutu, so pertama sekali bawa gi klinik vet krajaan untuk suntikn vaksin, pastu tiap ari kene bubuh ubat sapu. Tiap minggu bw buat tratment. Skrng dah ok dah cume x tahan bulu asyik luruh je, tp bulu kt bdn dia x nipis2 pun makin lebat adalah. Tiap ari sy sikat bulu dia nk asingkn yg luruh tu…. Makanan yg sy bg, pek whiskis basah tu, sama da dlm tin or pek2 kecik.. Klau bg makanan kering confirm dia x layan…
    Yg betina tu pula sihat n x byk menyusahkan.. Cume pelik coz dia suke gigit jari org… Nape ye?

  385. NUR HAZELENA BINTI YUSAF Says:

    BOLEH X BAGI KUCING MAKANAN DALAM TIN SEPERTI WHISKAS

  386. NUR HAZELENA BINTI YUSAF Says:

    SALAM….SESIAPA BOLEH TOLONG?BERAPAKAH KOS UNTUK KEMBIRIKAN KUCING JANTAN DAN BETINA. HANYA PADA HARGA YANG DIBUAT OLEH KLINIK KERAJAAN SAHAJA.TOLONG YA?

  387. NUR HAZELENA BINTI YUSAF Says:

    DIMANAKAH KLINIK YANG PALING HAMPIR?SAYA TINGGAL DIDESA REJANG,SETAPAK JAYA,KUALA LUMPUR.YANG PASTI KLINIK VET KERAJAAN SAHAJA.SAYA TIDAK MAMPU UNTUK PERGI SWASTA…KOS YANG MAHAL.KUCING SAYA ADALAH KUCING KAMPUNG AJE…TAPI SAYA SANGAT2 SAYANG MEREKA SEMUA.

  388. siti aisyah Says:

    selepas pegang kucing saya pasti baju saya akan penuh dengan bulu kucing….makin lama makin menjadi-jadi masalah keguguran bulu kucing saya…mungkin ia berpunca daripada kandangnye & kurang vitamin….

  389. nickjayson Says:

    hi ada siapa2 nak bagi kucing secara percuma tak? saya nak persia..kalau ada boleh la sms atau call saya 0178265719 daerah kluang johor atau boleh add saya di fb nick8597@hotmail.com…pls la

  390. maja Says:

    i trus takot dgr friskes tue tak baik utk kucing..so far bulu kucing i tak gugur, dye minum air bnyak…tp takut kucing i mati tetiba….

  391. ellyda Says:

    hi uolls… nak tnya..ada seekor kucing kerap dtg rumah saya sbb lapar sgt..persian tp ekor dia dh jadi mcm ekor tikus..bulu dh habis..bhgian belakang mcm di cukur pulak.. sy x nmpk dia mengaru..tp dh comot sbb maybe dia bertuan bila dh keguguran bulu tuan dia x nak bela dh..sian sy tgk.. sy pun ada kucing 2 ekor ..kucing biasa.. diorg mkn blackwood.. hari2 sy feed kan kucing tu.. utk bulu tu apa sy nk buat ya.. sy pegang kucing tu kering ja bdn.. kesian sgt.. fyi kucing sy pun tgh gugur bulu sbb cuaca atau stress sbb adk sy berpantang di rumah saya..maybe dia stress sbb jrg main dgn sy dh.. now dh ok sikit..kurang gugur bulu nya.. tetiba dtg pulak kucing lain gugur bulu..what should i do.. im in penang

  392. syurhaizal Says:

    hai…ada sapa sapa tahu cara untuk kahwinkan kucing tak..?saya ada kucing jantan…baru baru ni ada org bagi kucing betina…masalah dia…dua dua ekor kucing tu berperang setiap masa…bagaimana cara menyelesaikan masalah kucing tersebut

  393. syurhaizal Says:

    harap harap ada sesiapa mempunyai pengalaman untuk menyelesaikan masalah di atas

  394. Nor Liniey Says:

    Assalamualaikum, saya Ada kucing Parsi jantan. Umur 7 bulan. Masalah saya bulu gugur dan saya nk tahu tentang Ikan rebus dan ayam rebus? Yg mana lagi elok. Sbb skrg ni saya bg Ikan tongkol rebus tanpa garam. Ayam rebus saya Ada bagi. Tapi 2-3 Kali dlm seminggu. Saya Ada jugak bagi royal canin persian kitten 33. Adakah Ikan rebus yg saya bg boleh buat bulu gugur? Smpai suami saya bising Kerana terlalu banyak bulu gugur.

  395. Nor Liniey Says:

    Assalamualaikum Semua. Saya Ada beli apple cider vineger. Saya dh buat research pasal ACV. Tapi masih keliru tentang permakaian ACV pada kucing saya. Adakah ACV boleh menyebabkan bulu kucing gugur lebih teruk? Dan boleh kah ACV hilangkan kutu kucing? New mummy really need help!

  396. Adam was angry about the breakup of our family?
    11 can valtrex treat chicken pox Allium sativum Linn. Hutter performed a
    blood stem can valtrex treat chicken pox cell transplant approach would not work?
    I believe post-natal depression in men is easily treated
    with cranberries. He was taken across the Cold
    Sea and brought to Rome before being sent out with the legion for Judea.

  397. aufa zakaria Says:

    nor liniey: wassalam, ape kata awk cmpurkan mknan RC kitten tu dengan RC hair n skin.. cz dah 7 bulan kan. rasa dah ok, cz sy ada baca komen yg bila dah tukar pada Rc hair n skin ni bulu kucing dia dh ok. tp jngn ditukar kn terus cz anak kucing 2-12 bulan ni memerlukan mknan yg khas untuk umur mereka cz khasiatnya berbeza. sy plak ada ank kucing umur 2 bulan n sy campurkan RC kitten dngn BW kitten…

  398. Nor Liniey Says:

    Aufa Zakaria, oh yeke? Klu mcm tu boleh la. Tapi buat masa sekarang ni saya Ada campurkn RC kitten ngan ayam rebus. Yg mana lagi elok RC kitten dengan ayam rebus atau RC kitten dengan RC hair n skin? Dh mcm2 cara saya guna. Satu pun xjadi. Tambah teruk adalah. Brewer yeast tu bagus x? Berapa harga satu botol? Frontline berapa harga? Kutu dh kurang sebab saya guna ACV. Hama pun dah kurang. Cuma kesian tengok dia bulu gugur.lepas tu gatal. Ayam rebus atau Ikan rebus saya campurkn sedikit ACV masa nk rebus. Boleh ke kucing break cair bila bagi mix food mcm saya buat. First time bela kucing. ^_^

  399. Alejandrina Says:

    Your means of telling everything in this post is in fact pleasant, all
    can simply be aware of it, Thanks a lot.

  400. Raquel Says:

    Good day! Would you mind if I share your blog with
    my zynga group? There’s a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Cheers

  401. Good day! I could have sworn I’ve been to this blog before but after reading through some of the post I realized it’s new
    to me. Anyhow, I’m definitely delighted I found it and I’ll
    be book-marking and checking back often!

  402. Alysa Says:

    Hi there very nice website!! Man .. Beautiful .
    . Amazing .. I’ll bookmark your site and take the feeds also? I am glad to find numerous useful info here within the publish, we want develop more techniques on this regard, thanks for sharing. . . . . .

  403. nora Says:

    Saya di fahamkan RC & blackwood tak berapa elok sebab ia mengandungi grains. kenapa di syorkan kepada pembaca. If you are from the petshop who sell the product please be more sincere. Would suggest Avoderm kerana proteinnya hanya dari meat & avocado sahaja. Harga tak sure . Can check kat mana2 petshop. Kuching mmg suka makan RC, once makan mmg sukar nak tukar kerana ia mempunyai aroma yang sedap. For long term makan RC mmg tak baik untuk kuching. RC & Blackwood mmg dah ada nama but quality is not good.

  404. tasmi Says:

    cika anda butu anka goip 2d 3d 4d dijaming tenbus 100% atu pesugihan di jaming berhasil hubugi ki santanu no ini 082 317 877 775

  405. This Site Says:

    Simply wished to tell you Now i am relieved I happened on
    your website page!

  406. Kpd org Melaka..ade sesapa yg dh xsanggup nk bela anak kucing persian tak?? leh bagi kt sy..drpd sy beli anak kucing persian di kedai, baik sy amik dr korang..sy baru masuk dunia kucing ni 2 tahun yg lalu..

  407. JASIAH Says:

    Kucing siberian saya berumur 11 bulan,jantan. Dah vaksin. Dia gemar dengan makanan basah,jadi saya bagi pro diet dan whiskas untuk junior. Makanan kering royal caning dia tak minat. Bulunya kurang gugur tapi kelihatan kering. Bila baca kat entry sini yang whiskas tak bagus,risau sangat2. Pro diet tu memang ada byproduct. tak bagus jugak. Pernah bagi fancy feast,mahal pulak.

  408. ellina Says:

    pengalaman sy bulus2 sy ,sy bw g vet gov bg suntikan cegah bulu gugur..so far ok..kurang gugur.. sbb sebelom ni gugur teruk..x tahan plak rasanya nak tgk dlm umah kat dapur sofa penuh dgn bulu….sbb ubat suntikan tu dia merangkumi tuk cegah kutu,kurap,bulu gugur,sistem imun dan etc.. sape2 yg kucing dia bulu agak truk gugur bw la ke vet..x mahal pon..rm10-15 rggt je/ekor..

  409. Posters Says:

    Ahaa, its nice discussion about this article here at
    this weblog, I have read all that, so at this time me
    also commenting at this place.

  410. kucing comot. macam mana nak buat

  411. Ich bin seit Ewigkeiten auf der Suche nach einem neuen
    Mixer von Philips aber dummer weise kann ich nichts für meinen Geldbeutel finden.

    Weiss Jemand Rat? Der Mixer soll nur grüne Smoothies machen.

  412. incurable Says:

    It is in point of fact a nice and helpful piece of information. I am
    glad that you shared this helpful info with us. Please stay us
    informed like this. Thanks for sharing.

  413. Erabme Says:

    Kucing jantan saya british shorthair, bulunya banyak juga gugur. Adakah sebab dia on heat? Bagaimana dengan cuaca yang terlalu panas? Pemakanan setakat ni dia makan fancy feast (wetfood) & royal canin veterinary diet -fibre response (dryfood).

  414. Hurrah, that’s what I was searching for, what a information! present here at this web site, thanks admin of this web site.

  415. mohamad sharul syazarie Says:

    So macam mana nak elakkan daripada keguguran bulu kucing…ada ubat ke or injection….plizz bagitau

  416. […] Masalah Bulu Kucing Anda Gugur???? | Jarey Cat Lovers – Julai 17, 2008 at 12:50 am. Terdapat banyak faktor kenapa bulu kucing gugur… 1. Kutu/Lices Lazimnya kucing akan gatal dan menggaru dengan tahap maksima, …… […]

  417. […] Masalah Bulu Kucing Anda Gugur???? | Jarey Cat Lovers – Julai 17, 2008 at 12:50 am. Terdapat banyak faktor kenapa bulu kucing gugur… 1. Kutu/Lices Lazimnya kucing akan gatal dan menggaru dengan tahap maksima, …… […]

  418. […] Masalah Bulu Kucing Anda Gugur???? | Jarey Cat Lovers – Julai 17, 2008 at 12:50 am. Terdapat banyak faktor kenapa bulu kucing gugur… 1. Kutu/Lices Lazimnya kucing akan gatal dan menggaru dengan tahap maksima, …… […]

  419. […] Masalah Bulu Kucing Anda Gugur???? | Jarey Cat Lovers – Julai 17, 2008 at 12:50 am. Terdapat banyak faktor kenapa bulu kucing gugur… 1. Kutu/Lices Lazimnya kucing akan gatal dan menggaru dengan tahap maksima, …… […]

  420. […] Masalah Bulu Kucing Anda Gugur???? | Jarey Cat Lovers – Julai 17, 2008 at 12:50 am. Terdapat banyak faktor kenapa bulu kucing gugur… 1. Kutu/Lices Lazimnya kucing akan gatal dan menggaru dengan tahap maksima, …… […]

  421. […] Masalah Bulu Kucing Anda Gugur???? | Jarey Cat Lovers – Julai 17, 2008 at 12:50 am. Terdapat banyak faktor kenapa bulu kucing gugur… 1. Kutu/Lices Lazimnya kucing akan gatal dan menggaru dengan tahap maksima, …… […]

  422. […] Masalah Bulu Kucing Anda Gugur???? | Jarey Cat Lovers – Masalah bulu kucing yang melekat pada baju, sofa, permaidani dan sebagainya adalah perkara biasa. Tetapi amat menyakitkan hati apa bila masalah tersebut makin …… […]

  423. syazwany Says:

    cik..knapa kucing saya mengalami masalh keguguran bulu yang melamnpau..sehinggakan buku ekornya yang lebat..hanya tggal nipis sahaja sekarang..adakah disebabkan faktor ingin mengawan cik?

  424. […] Masalah Bulu Kucing Anda Gugur???? | Jarey Cat Lovers – Masalah bulu kucing yang melekat pada baju, sofa, permaidani dan sebagainya adalah perkara biasa. Tetapi amat menyakitkan hati apa bila masalah tersebut makin menjadi …… […]

  425. hozae Says:

    Adakah nasi boleh menyebabkan bulu kucing saya gugur?

  426. sharifah azlinda Says:

    Saya ingin bertanya, saya mempunyai kucing bertina yang baru melahirkan anak 6 ekor..kacukan maine coon dan parsi. selepas bersalin, bulu dibahagian belakang badan sehingga ke ekor gugur dengan banyak seperti dicukur dan menampakkan kulit. Mohon pandangan apakah masalah yang dihadapi kucing saya ini dan bagaimana untuk mengatasinya?

  427. yaya Says:

    Hai saya ada seekor kucing betina…umur lebih kirang setahun 5 bulan n dia dah 2 kali beranak…firstberanak 3 ekor n sekarang hampir 10 bulan n sihat…kali kedua beranak bulan 8 haritu n 3 ekorkugak but dah mati tiga-tiga…soalan saya…saya baru perasan ada bintik bintik hitam pada puting susu dia…banyak…sebab apa ya…teruk sgtkah penyakit tu n apakah yg perlu saya buat?n dua lepas bersalin kali kedua ni agak kurus…sekarang makan macam biasa but dia still x gemuk walaupun makan banyak…ada apa apa suggest x…please reply A S A P yaa…Urgent ni…PLEASE HELP ME…n minx cadangan makanan jenama apa sesuai utk doorang kerana empat empat ekor kucing saya ni bulu diorang gugur dalam kuantuti yang banyak jugaklaa…hampir setiap hari…please ya im waiting for your reply

  428. Bella Says:

    Maaf tumpang tanya.. kucing saya kucing betina n skung dye tgh bunting.. jdk skung nie bulu dye jdk gugur.. jdk apakah faktornya n cara untk saya ubatkn dye??

  429. Fizal Says:

    assalammualaikum saya ada kitten yg alami bulu gugur terutama bahagian tengkuk baru usia 2 setengah bulan so sye ada beli Pure Salmon Oil.Pertanyaan saya Salmon Oil ni bole di sapu pada bulu kucing ke atau diberi secara terus ke mulut?


Tinggalkan komen